OntstaanBovenop het Seinpostduin, toentertijd het hoogste duin van Scheveningen, werd ter plekke het uitzicht op een glazen cilinder getekend. Door er papier omheen te leggen, kon een platte weergave worden gemaakt. Door een lichtbron in het midden van de cilinder te zetten, kon de scène ook op het doek worden geprojecteerd. De glazen cilinder die destijds gebruikt is om het panorama te schilderen, staat nog steeds in het midden.

Nadat alle voorbereidingen voltooid waren, kostte het Mesdag en zijn assistenten nog vier maanden om het kunstwerk in te schilderen. Théophile de Bock richtte zich vooral op de lucht en de duinen, Breitner schilderde de cavalerie die op het strand aan het oefenen is en Blommers was verantwoordelijk voor de moeder met haar dochter die achter de afscheiding toekijken. Sientje Mesdag schilderde samen met Breitner het dorp Scheveningen. Mesdag zelf hield zich bezig met de boten en de zee. Op het panorama heeft Mesdag zijn vrouw Sientje geschilderd in plaats van een handtekening wat gebruikelijk is op panoramaschilderijen. Ze zit op het strand onder een witte parasol voor haar schildersezel tussen de bomschuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doormiddel van een soort vuurtorrentje ze hadden een rond plexiglas koepeltje daar is iemand in gaan zitten en die heeft de contouren op het plexiglas heeft getekend. Daarna toen alles op het plexiglas stond hebben ze dat vuurtorrentje in de ruimte gezet waar panorama mesdag hangt en toen hebben ze een lamp erin gehangen zo werd wat getekend was geprojecteerd op het doek daar na hebben ze het erop geschilderd .