Kan een krijttekening aangevezeld worden?

Is het mogelijk om een krijttekening waarvan een laag van het papier is afgescheurd en geschuurd aan te vezelen?

En zo ja, waar zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Probleem met aanvezelen is niet alleen dat het krijt wegspoelt door het water, tenzij de tekening is gefixeerd, maar dat de nieuwe papiervezels tot een verminderd contrast van de tekening kunnen leiden. Je moet dus een gok wagen met de visuele kwaliteit van de tekening.
Ik denk dat je het het beste advies kunt inwinnen bij een papierrestaurator, die je kunt vinden via bijvoorbeeld de website van Restauratoren Nederland (zie bron). Misschien is aanvezelen niet nodig en is een oplossing met Japans papier mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

aanvezelen
Het herstellen van papier waarbij papierpulp door beschadigde plekken wordt getrokken, zodat de lacunes worden gevuld met vers geschept papier.
Het is dus een techniek om papier te herstellen, waarbij men vaak niet de tekst of de bedrukking of tekening op het papier herstelt.
Het is dus maar de vraag wat je precies wilt.

En omdat het een oud ambacht is zijn er maar een paar plekken waar je mee info.
kan krijgen voor jouw specifieke geval.
Zoals hier:

http://www.papier-restauratie.be/aanvezelen.html

http://www.boekenlegger.nl/pages/diensten/aanvezelen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat gebeurt er met krijt in water? Juist dat lost op. Papier aanvezelen kan. Ook als er met krijt op getekend is. Maar de krijttekening gaat wel verloren of wordt negatief aangetast. Tenzij de tekening gefixeerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste gerardkl, De tekening is gefixeerd. Ken je ook adressen in Nederland die dit kunnen realiseren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik niet maar momopoyola wel. Kijk naar haar(?)antwoord.
Overigens vraag ik mij af of de fixatie wel bestand is tegen het geweld van aanvezelen. Het produkt wordt van alle kanten aangepakt, terwijl de fixeer eenzijdig is aangebracht. Ik volg mijn eigen gedachten maar.