Voor het aanbieden van diensten als portrettekenaar op de openbare weg in Amsterdam is een ontheffing nodig. Hoe deze ontheffing kan worden aangevraagd, verschilt per stadsdeel. Of het wel of niet mag, verschilt ook per stadsdeel.

Deze tekst:

"Ik wil portretten maken, hennatatoeages zetten, sieraden maken, of tegen betaling foto’s aanbieden op straat. Mag dat?

Er is specifieke informatie beschikbaar voor stadsdeel: Centrum, Noord, Zuidoost, Nieuw-West, West

U hebt een ontheffing nodig als u een dienst aanbiedt op de openbare weg. Bijvoorbeeld als u sieraden maakt, hennatatoeages zet, of uw diensten als portrettekenaar of fotograaf aanbiedt op straat.

Let op: Als u op straat wilt optreden hebt u een vergunning straatartiest nodig.

Aanvragen
Hoe u een ontheffing kunt aanvragen, verschilt per stadsdeel. Kijk bij uw stadsdeel voor meer informatie over:
- kosten (tarief 2012).
- beschikbare locaties.
- wat u moet meenemen als u de ontheffing gaat aanvragen.
- hoe lang een ontheffing geldig is.

Let op: in stadsdeel Oost mag u geen diensten aanbieden op de openbare weg. U kunt dus ook geen ontheffing aanvragen."

staat op deze website van de gemeente Amsterdam: http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/ik-wil-portretten-maken-hennatatoeages-zetten-sieraden-maken-of-tegen-betaling-foto-s-aanbieden-op-straat-mag-dat/?caseid={547D7149-CEF0-4C78-B9FB-1FAB17F157C6}

Kijk voor meer informatie op de website(s) van het stadsdeel of de stadsdelen waar je je diensten wil gaan aanbieden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt dus geen vergunning nodig, maar wel een ontheffing. Hieraan zijn ook kosten verbonden.

Toegevoegd na 56 minuten:
De ontheffing is nodig, omdat het tegen betaling aanbieden van diensten als portrettist volgens artikel 2.50, lid 1.a. van de Algemene Plaatselijke Verordening verboden is:

"Artikel 2.50 Diensten op of aan de weg

1. Het is verboden op of aan de weg of het openbaar water tegen betaling diensten aan te bieden of te verlenen voor een werkzaamheid, zoals
a. schoenpoetser, gids, portrettist, fotograaf, bewaker van voertuigen of andere zaken, reiniger van auto’s of
b. het werven van klanten voor bedrijven zoals rondvaartrederijen, hotels, horecabedrijven en prostitutiebedrijven."

http://www.regelgeving.amsterdam.nl/algemene_plaatselijke_verordening_2008
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Je minnaar staat waarschijnlijk elke dag honderden euro's te verdienen zonder ontheffing ;)
Antoni
11 jaar geleden
Misschien heb ik een duimpje omlaag gekregen, omdat alles wat ik heb vermeld, alleen geldt, wanneer je de portretten weggeeft en er geld voor vraagt. "Gewoon" portrettekenen op straat, zonder de tekeningen weg te geven en zonder er geld voor te vragen, mag, naar mijn idee, wel zonder ontheffing, maar er zullen maar weinig controleurs/politieagenten zijn die geloven dat iemand dat doet en er zullen maar weinig mensen bereid zijn "model" te zijn, zonder de tekening te kunnen krijgen.
om op straat portretten te tekenen heb je geen vergunning/ontheffing nodig.pas als je het als dienst aan een ander persoon aanbied,gelden alle regels die al genoemd zijn in het vorige antwoord .