Op het schilderij "de kindermoord te Bethlehem" van Cornelis van Haarlem worden de moordenaars en de kinderen bloot afgebeeld: hoezo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat hij dit vaker doet in zijn schilderijen en dat is omdat Van Haarlem ons graag zijn vaardigheid in het schilderen van extreem gespierde lichamen in ingewikkelde poses toont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

schilderkunst stikt van de symbolen. Bij kinderen is de naaktheid een teken van onschuld. Bij de volwassenen weet ik het niet, ik zou in dit geval iets denken in de richting van (precies het tegenovergestelde) dat hun zonden, het moorden, hier worden blootgelegd
11 jaar geleden
Het was voor een schilder een kans om naakt te schilderen en te laten zien wat hij kon. Iedereen snapte dat het niet werd gedaan om iets onfatsoenlijks te tonen maar om vakmanschap te laten zien. Met de onschuld of de criminaliteit van de moordenaars had het niets van doen.