Wie zit op een kunstacademie en kan mij er wat over vertellen?

Ik zit nu nog op het gymnasium maar ben bezig met het zoeken naar een vervolgopleiding. Ik hou erg van tekenen en zou hier iets mee willen doen. ik weet alleen niet precies waar ik naar moet kijken voor een opleiding waar je ook echt tekent.. Ik zoek dus een opleiding waar je je echt focust op het tekenen/schilderen. Iemand die dit studeert en me er meer over kan vertellen? (de verschillen etc.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (5)

Ik ben nu 73, en heb indertijd een studie gedaan aan de kunstacademie. Wat je er kan leren, vind je beantwoord bij andere vragen, maar ik heb een goede raad. Ook ik had vroeger alle plezier in tekenen en schilderen. Een hobby waar ik alles in kwijt kon, ook op de Academie nog. Maar dan ga je je beroep uitoefenen, je hobby wordt je werk, maar niet meer vrij, weg hobby, pech met je werk. Dus overweeg goed wat je wil. Volgens mij kun je met gym beter een studie aan de universiteit doen - misschien kunstgeschiedenis - en daarnaast van je hobby blijven genieten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf de academie gedaan in Rotterdam richting grafisch ontwerpen. Ook ik houd erg van teken en schilderen maar heb bewust gekozen voor een toegepaste richting. Met tekenen en schilderen alleen ben ik bang dat je het niet gaat redden zeker niet deze dagen. In een toegepaste richting kan je wel je passie kwijt maar kan je ook voorzien in je levensonderhoud. Je kan je hobby er dan altijd naast blijven doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat leuk dat je zo van tekenen en schilderen houdt! Mijn advies is, bezoek zoveel mogelijk academies (open dagen) om de sfeer te proeven en te praten met studenten en docenten om te kijken of de academie aansluit bij wat jij wil ontwikkelen. Meestal is waar je goed in bent ook waar je kwaliteiten liggen... Heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een paar jaar geleden op een kunstacademie gezeten, bij autonoom beeldende kunst en fotografie.
Het belangrijkste dat je moet weten over kunstacademie-opleidingen is dat ze slechts deels gericht zijn op de techniek. Je krijgt natuurlijk wel veel techniek, bent ook veel tijd kwijt aan het oefenen daarin, en leert daar ook wel echt erg veel van en zal aan het eind technisch echt goed zijn, maar eigenlijk is techniek niet de kern van de opleiding.

Nog belangrijker dan de techniek is namelijk de artistieke en communicatieve kant. Met artistieke kant bedoel ik de kunstgeschiedenis en de kunst van nu kennen en vooral begrijpen, en in je eigen tekeningen daarmee werken. Er zijn eigenlijk 2 opleidingen op de kunstacademie waar ik aan denk als je wilt tekenen: autonoom beeldende kunst, en grafisch ontwerpen.
Autonoom beeldende kunst is zeg maar om zelfstandig kunstenaar te worden. Met name bij die opleiding gaat het vooral om de artistieke kant, en is de techniek slechts het middel waarmee je dat kan bereiken.

Met communicatieve kant bedoel ik het leren uitdrukken van een bepaalde boodschap of idee in beeld. Dus niet alleen een mooi of goed lijkende tekening maken, maar leren hoe je zorgt dat de kijker precies begrijpt wat jij ermee wil vertellen, of hoe je zorgt dat het een specifiek gevoel oproept bij de kijker.
Deze kant is bij beide opleidingen belangrijk, al zal bij grafisch dit een nog grotere rol spelen dan bij autonoom.

Overigens kom je bij beide opleidingen niet weg met alléén tekenen. Ik weet het natuurlijk niet van alle kunstacademies, maar ik weet van meerdere dat je bij autonoom altijd ook verplichte vakken hebt waarbij je bijvoorbeeld moet schilderen, beeldhouwen, fotograferen, etc.
Bij grafisch hou je je ook veel bezig met ontwerpen op de computer, typografie, etc.

Kortom: Als je puur alleen wilt leren tekenen, is de kunstacademie niet de plek voor je, dan moet je eerder een vakopleiding oid. doen.
Maar je bent nog jong, het is vrij normaal dat je op jouw leeftijd nog vooral bezig bent met puur tekenen, en nog niet echt hebt stil gestaan bij de artistieke en communicatieve kant ervan. Dat kan ook altijd nog groeien, bij sommige mensen ontwikkelt dat zich eigenlijk pas tijdens de kunstacademie.
Maar bij de toelating kijken ze daar wel naar, mensen die puur goed kunnen tekenen maar geen interesse of aanleg hebben voor de andere kant ervan, worden meestal niet toegelaten.
Je nu alvast wat gaan verdiepen daarin... (zie reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... door naar musea te gaan, of kunsttijdschriften te lezen, is altijd een goed idee.
Als je op school ook kunst als vak hebt, kan je ook aan je kunstleraar vragen je wat extra opdrachten te geven om te oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, ik ben de opleiding Illustratie helemaal vergeten, stom. Dat is namelijk ook bij uitstek eentje waarbij je veel kan tekenen.
Verder zou ik je aanraden gewoon eens naar open dagen van kunstacademies te gaan, dan kan je gewoon eens zien wat voor werken ze nou maken op de verschillende opleidingen, met studenten praten die je kunnen vertellen wat zij zoal doen op school, luisteren naar presentaties over wat de verschilende opleidingen inhouden, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor deze informatie! Dit heeft mij zeker duidelijkheid gegeven, ik ga me er verder in verdiepen en open dagen bezoeken. Bedankt!
Ik heb 17 jaar geleden kunstacademie in Utrecht afgerond, beeldhouwen, en daarna Rijksakademie gedaan. En hoewel het zeker moeilijk is om daar van te leven - vooralsnog lukt dat niet - ben ik nog steeds alleen maar blij dat ik dat toen gedaan heb. Omdat ik wel een niveau heb bereikt dat ik zonder academie nooit zou hebben kunnen aanraken, terwijl ik er altijd naar zou blijven verlangen. Kunstenaarsschap is niet alleen een beroep, het is een manier van leven. Die manier maakt mij gelukkig. Mede door de diepgang, de intensiteit en de duidelijke zin die het je leven geeft.