Waar staat een (gebroken) zuil met een doek erover symbool voor?

Op begraafplaatsen zie je nog wel eens monumenten staan van een (gebroken) zuil met een doek erover. Weet iemand waar dit symbool voor staat en waar het vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In een grafmonument word de zuil op diverse manieren toegepast. Als eerste als onderdeel van een grafmonument ter ondersteuning. En ten tweede als symbolisch element op het graf zelf. Dit vaak in de vorm van een afgebroken zuil. Deze zuil is dan ook niet een teken van vandalisme, maar als allegorie voor een plotseling en te vroeg of jong afgebroken leven. Het gaat hier vaak om het onverwachts wegvallen van de steunpilaar of levenszuil. Bijvoorbeeld door een ongeluk of zelfs moord. Soms wordt er ook in plaats van een zuil een afgebroken boomstam of zelfs een boomstam met een bijl erin gebruikt, maar de betekenis blijft hetzelfde. Af en toe wordt een zuil versierd met diverse elementen als guirlandes (slinger van bloemen, bladeren of vruchten), een bloemenkrans of zelfs een slang. Een slang om een zuil symboliseert de kracht in wijsheid van de persoon. Soms wordt er ook de gebroken zuil bedekt met een rouwkleed. Dit wordt 'een gesluierde zuil' of 'een gesluierde dame' genoemd