Waarom is één van de beelden op het Cimetière du Père-Lachaise in Parijs zo oranje-geel?

Ik was in Parijs. Daar zag ik op de bekende begraafplaats Cimetière du Père-Lachaise een opvallend oranje-geel beeld.

Waarom is dat beeld zo oranje-geel gemaakt?

Is die kleur er later opgeschilderd, of had het beeld van oorsprong al die kleur?

Picture for question
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL die trefwoordkleuren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge, het lijkt wel zo'n arty farty zwart-wit foto waar een ding kleur heeft. Je vraagt waarom het die kleur heeft en in de toelichting of het geverfd is. Mij lijkt het heel erg geverfd, maar waarom? geen idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder foto op deze manier! Erg mooi.

Het beste antwoord

Het is een kleur die, zeker in het verleden, erg werd gesmaakt in Frankrijk. Hoe meer naar het zuiden, hoe meer je de kleur zult terugvinden, ook bij de grote officiële gebouwen en beelden ( gele oker). Het zijn de steengroeven op bepaalde plaatsen in Frankrijk die de gele steen leveren , zoals in de beide Vlaanderen er klei wordt gedolven die zich leent om grote massa's gevelsteen te maken die voor typische dorpszichten zorgt in de streek.
Waarschijnlijk is het in Frankrijk een kwestie van geld en persoonlijke smaak geweest om dit gele beeld te laten maken. Goedkopere beelden zijn geschilderd en vragen tot in de eeuwigheid der dagen, onderhoud en herschilderen
NB: zie ook de schilderijen van Van Gogh die het zuiderse en het zonnige van de Provence benadrukte door weeral die gele oker te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat beeld heeft wel degelijk die kleur, maar omdat jouw foto erg donker is, wordt de geel-oranje kleur wel erg diep. Ik ben zo vrij geweest om jouw foto ietsje lichter te maken, en dan merk je al snel dat de kleur helemaal niet zo opvallend is. (foto 1)

Hier wordt er meer over verteld. O.a. iets over dat dit beeld uniek is in zijn soort, en dat de kleur tenminste opvallend is.

http://www.visites-guidees.net/article-allegorie-de-la-douleur-pere-lachaise-80548540.html

De 2e foto is uit de 2e link. Daar zie je vooral dat de kleur helemaal niet zo opvallend is in het geheel. Er wordt ook nog gesproken over een kopie van dat beeld, dat op een andere begraafplaats staat. Omdat mijn Frans niet meer dàt is wat het geweest is, zul je dat zelf even uit moeten zoeken. Dat laatste vertrouw ik je wel toe ;-)

http://www.appl-lachaise.net/appl/article.php3?id_article=1433
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb inderdaad mijn best gedaan om de belichting zo te maken dat de achtergrond zo donker mogelijk werd en zoveel mogelijk grijstinten bevatte. Dit om de sfeer van de begraafplaats te vangen. Wat erg meehielp was dat het een regenachtige dag was met af en toe een flinke plensbui. De regen maakte de meeste graven en stenen donkerder dan ze normaal zijn. Ook heb ik het standpunt zodanig gekozen dat overige witte grafbeelden of kleurige bloemen buiten beeld vielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou laten we allereerst vaststellen dat ik absoluut geen verstand heb van fotograferen. Dat gezegd hebbende, vind ik eigenlijk jouw foto een beetje horror-achtig ;-)
Vooral de 2e foto (uit de link dus) vind ik een veel realistischer beeld geven, als we er tenminste vanuit gaan, dat het om het standbeeld gaat. Je moet vooral het bord met tekst eens vergelijken, waar de prachtige mevrouw op staat te leunen. Daar valt de kleur geel nauwelijks op in het geheel, terwijl het gele bord in jouw foto er echt uitknalt. ;-) Ik vermoed dan ook (en dat schrijf je ook min of meer) dat het jou meer om de sfeer van het geheel ging, en dat het beeld met die felle kleur meer toeval was. Kom jij er een beetje uit met die franse teksten? En heb je de kopie van het beeld op de andere begraafplaats nog gevonden?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat horror-achtige was nu precies mijn bedoeling!   ;-) Op de tweede foto uit de link ligt er sneeuw en zijn de bomen kaal (veel licht van boven). Dat geeft sowieso al een heel andere sfeer dan op mijn foto, die is genomen in juli (bomen dik bebladerd) tijdens een regenachtige dag (bewolkt, en alle stenen donker van de regen). Dus inderdaad: ik wilde een bepaalde sfeer vangen. Die Franse teksten zijn wel enigzins te begrijpen. Overigens lees ik eruit dat de kopie zich niet op een andere begraafplaats bevindt, maar dat hij in de "Services des Cimetières" staat, aan de Rue des Rondeaux - dat is één van de straten die direkt aan deze begraafplaats grenst.