Hoe zou je kunst het beste kunnen aanbieden?

Ik heb een opdracht aangenomen. Het werk is bijna af echter de opdrachtgever heeft ineens allerlei aanmerkingen en verbeterpuntjes. Ik voel dat de kijker niet in staat is contact te leggen met de afbeelding die ik erg mooi in voorstelling en kleur heb gebracht. Ik weet zeker dat ik hierna geen opdracht meer aanneem omdat ik graag schilder maar niet tot in het eeuwige wil doorgaan om het voor de kijker precies goed te maken. Het roept bij mij weerzin op. voor mijn gevoel gaat het niet meer om het schilderij.
. Vrij werk verkoopt gewoon of niet. Ik heb al voorgesteld om samen met de opdrachtgever het werk af te maken maar eigenlijk zit het me dwars dat ik mijn eigen signatuur er dan niet onder kan zetten. Kan ik nog aan mijn opdrachtgever duidelijk maken dat kunst is wat het is, een kleurrijk mooi onderwerp dat meedoet in de ruimte of moet ik me terug trekken?
Misschien kent iemand het verschijnsel uit eigen ervaring vast bedankt voor jullie advies.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het jammer dat je hebt voorgesteld het werk samen met de opdrachtgever af te maken. Je hebt nu je eigen positie ondergraven en als je het zou doen is het je eigen schilderij niet meer. Niettemin kun je altijd nog stellen dat je je hebt bedacht en de koper voor de keus stellen: nemen zoals het is of een vergoeding geven en dat je het schilderij mag houden. De opdrachtgever kiest jou uit op grond van wat je eerder hebt gemaakt mag ik aannemen en dan zou hij jou in je waarde moeten laten en het resultaat moeten accepteren. Als je een huis laat bouwen moet je ook niet tijdens de bouw gaan zeggen dat je het eigenlijk nog anders wilt tenzij je met heel veel geld over de brug komt. Ik zou voortaan opdrachtgevers niet meer bij het werk toelaten voordat het klaar is. Succes!

Kunst is inderdaad wat het is. De opdrachtgever stelt iets voor en jij geeft daar invulling aan. Ik neem aan dat de opdrachtgever je werk kent en min of meer een idee heeft van wat hij/zij wil. Jij maakt vervolgens wat jij denkt dat goed is en daar moeten geen verbeterpuntjes meer nodig zijn. Het is jouw kunstwerk in zijn opdracht en dan moet het goed zijn. Signeer je werk en als hij het niet wil is het zijn verlies, want het is mooi zoals het is. Misschien vind je een andere koper. Eigenlijk is het vreemd, dat een niet-kunstenaar verbeterpuntjes wil aanbrengen. Waarom maakt hij het dan niet zelf? Trek je vooral niet terug en maak hem duidelijk dat een kunstwerk is wat jij ervan hebt gemaakt in zijn opdracht. Ik schilder zelf ook en ervaar soms ook iets dergelijks. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100