Is kunst bedoeld om mooi te zijn?

Of heeft een kunstenaar er andere bedoelingen mee. Is niet-mooie kunst ook kunst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Schoonheid is 1 van de mogelijke functies van kunst. Er is natuurlijk veel kunst (geweest) die met dat doel gemaakt is.
Er zijn er alleen nog veel meer:

Een functie die heel veel kunst in de geschiedenis heeft gehad: opvoeden, moraal bijbrengen: wat is goed en wat is slecht, hoe hoort men te handelen. Heel veel kerkelijke kunst in de middeleeuwen was bijvoorbeeld daarop gericht, toen bijna niemand kon lezen, gebruikten ze visueel beeld om deze informatie over te brengen.

Een andere veel voorkomende functie van kunst is mensen op een andere manier naar iets laten kijken, van een kant laten zien die mensen niet vaak zien.

Een mening over een onderwerp laten zien, en voelbaar maken. Als de kunstenaar zijn of haar kritiek op een onderwerp wil laten zien, zal het werk vaak juist NIET mooi zijn. Immers, als je wilt laten zien hoe vreselijk iets is, en het ziet er prachtig uit, wordt het minder goed voelbaar voor het publiek hoe vreselijk het is, dan neemt de schoonheid de aandacht voor het belangrijkere weg, of geeft het juist een positief beeld, wat niet de bedoeling was. In dat geval staat de schoonheid de functie van het kunstwerk juist in de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee hoor. Het is onmogelijk om iets te maken dat iedereen mooi vindt. Of je iets mooi vindt of niet zit in jou, niet in de kunstenaar. Er is wel zoiets als een grootste gemene deler. Er zijn dus dingen die door bijna iedereen mooi gevonden worden. Maar dat is lang niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kunst is bedoeld om mooi te zijn en misschien om zijn gevoel te kunnen uiten.

Dus kunst is mooi...

Voor de kunstenaar en voor diegene die het ook mooi vind. Mooi is immer subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Een kunstenaar kan ook iets maken wat hij/zij zelf lelijk vindt, expres. Omdat hij/zij wil kritiek wil laten zien op een onderwerp, en lelijkheid die kritiek sterker overbrengt dan schoonheid.
Ha, die Rembem;

Stellen dat kunst is bedoeld om mooit te zijn is te simpel gesteld. Ik denk dat de meest algemene omschrijving is dat kunst bedoeld is om mensen te emotioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kunstenaar laat
door middel van zijn kunst
een door hem ervaren werkelijkheid zien.

denk ik

Die door hem/haar ervaren werkelijkheid,
zoals het hem trof
zou jou ook kunnen raken
door ernaar te kijken

Vaak vinden we het dan mooi.
Niet altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet persë,kunst kan ook gemaakt zijn om de toeschouwer na te laten denken,of zelfs te shockeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap niet waarom sommige kunsten , mensen mooi vinden.
je hebt echt van die lelijker kunststuk bij zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(kort samengevat)
kunst is niet iets waar we naar kijken om een behoefte te behartigen als een soort consumptie artikel. kunst kan een beweging zijn naar de tijd waar het in gemaakt is, zo zou het een kritische reactie kunnen zijn. om puur esthetische waarde te zoeken in een een kunstwerk zou het snel vervelen en zou kunst gelijk gesteld kunnen worden met bijvoorbeeld het kijken naar een mooi landschap. Het gene wat we doen als we naar een kunstwerk kijken is dat gene vieren wat we niet kunnen begrijpen dit opent een dialoog.
(kort samengevat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt een kunstwerk omdat je niet anders kan.Er is een innerlijke drijfveer.Je wil er iets mee uitdrukken.Als het dan af is (je weet precies welke de laatste borstelstreek of noot is) dan komt er een diepe tevredenheid over de kunstenaar en als het werk uitdrukt wat de kunstenaar voelt dan vindt hij het werk mooi, hij is er zelfs een tijdje verliefd op, het is zijn kindje.Iemand die het werk bekijkt (of hoort, als het een muziekstuk is) en hevig geroerd wordt, die vindt het werk mooi en kan overwegen het te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi is ook relatief.
Naar mijn mening moet kunst je aan het denken zetten.
En emoties oproepen.
een jaar geleden