Hoeveel vernis moet ik op mijn schilderij spuiten?

Ik maak schilderijen met acrylverf en vernis ze daarna met satin vernis uit een spuitbus. Als ik een beetje spuit komen er druppeltjes op het werk, maar wanneer moet ik stoppen? Als ik stop wanneer alle druppeltjes samenkomen en 1 geheel vormen lijkt het alsof er heel veel vernis opligt en rimpelt het nadien soms samen.
Wanneer de druppeltjes niet samenlopen lijkt het of het schilderij niet helemaal goed gevernist is.
Wanneer stop ik met spuiten??

Toegevoegd na 11 minuten:
De druppels waarover ik het heb zijn de minuscule partikels die uit de spuitbus komen, dus zeker niet de druppels met een grootte van bv. regendruppels of douchedruppels.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als uw spuitbus goed nog goed is komen er geen minidruppels uit maar echt een nevel/mist.
Langdurig hard schudden en opwarmen met uw handen kan helpen, evt in de zon zetten, dat verhoogt de druk in de bus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spuitbus in de zon zetten lijkt mij niet raadzaam. Kan gevaarlijk zijn en tot ontploffing leiden. Vernis aanbrengen op schilderijen van acryl kan, maar met mate. Ik zou zeggen zoals een vrouw haar haar met haarlak behandelt moet voldoende zijn. Persoonlijk vind ik het niet mooi. Door de lak verliest de acryl zijn geëigende uitstraling. Wellicht verandert zelfs de structuur van de acryl. Het is als bij fotografie. Mat of glanzend. Je moet er van houden. Bovendien is de vernis bedoeld als bescherming niet ter verhoging van de feestvreugde. Leer genieten van kleuren zoals ze zijn. Aquarelleren is dan wellicht de mooiste wijze van schilderen. Puur natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is het af te raden een spuitbus in de zon te zetten.
En vernissen in de mate die gerardkl aanraadt lijkt toch wel goed te zijn omdat een schilderij zonder vernis eerder vuil wordt en dan moeilijker schoon te maken is.

Het beste antwoord

Uw schilderij plat leggen en spuiten vanop +/- 30 cm hoog, het volledig schilderij éénmaal overspuiten en laten drogen.
Niet teveel spuiten zodat u zeker geen druppels vormt maar een heel dunne laag.
Na drogen terug overspuiten en evt daarna nog een keer.

Droogtijd staat normaal op de bus.