Welke kleuren vloeken met elkaar?

Is er ergens een handig lijstje voor mensen die daar niet zo'n gevoel voor hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
35.7K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van de mode welke kleuren er bij elkaar passen. Er is een tijd geweest dat groen en rood niet gecombineerd "mochten" worden. Oranje en rood samen "vloekte" ook heel erg. Met de verandering van het modebeeld, werd daar ook anders over gedacht en konden deze kleuren juist weer wel samen.
Belangrijker is dat de kleur van kleding bij jouw type past. Daarover hieronder meer.

Sommige kleuren of kledingmodellen staan bij de één prima, terwijl diezelfde kleding bij een ander "het net niet is". Om te weten te komen welke kledingkleuren je goed staan, kan je een afspraak maken bij een van de vele kleuradviesbureau's.

Op de website van Robijnfashion kun je zelf een kleurentests doen. De website geeft je tips voor kleuren die het beste bij jouw uiterlijk passen.
http://www.robijnfashion.nl/kleurentest/kleurentest_met_hom
e.swf

In het onderstaande boek staan nog meer tips en adviezen:
Kies je kleur, kleding : de juiste combinatie van kleding, kleur, haar en make up / Mary spillane. - Helmond : Rostrum, cop. 1993

Zie ook: http://www.kleurenanalyse.net/kleurenwaaier.html

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk hoor +1

Andere antwoorden (8)

Rose en oranje !!!!!!!!!!! te ERG!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik juist erg goed samen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie combinatie juist!
Misschien dat je hier iets mee kunt.
Er staan echt hele leuke tips in.

http://www.individueelkleden.nl/kleuradvies.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze is inderdaad leuk om op te slaan, bedankt!
In principe is tegenwoordig toch alles mogelijk.

Er zijn veel mensen die aantrekken waar ze zich prettig in voelen, ongeacht of dit nu "bij elkaar past" of niet. De vraag is eigenlijk: "wie (laat je) bepalen welke kleuren vloeken en welke niet". Juist diegene die hier gevoelig voor is heeft of krijgt hiermee een probleem.

Voel zelf wat je graag draagt. Dat maakt je zeker, geeft je zelfvertrouwen.En laat je niet door anderen 'sturen'.

Daarbij, je kiest de kleuren (energie) die je die dag nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Berth ;-) +1
Een hele moeilijke vraag omdat het vaak niet om de kleur op zich gaat maar om de bepaalde tint. Zo was het in mijn jeugd not done om rood en rose te combineren, tegenwoordig kan dat weer prima, maar niet met alle tinten rood en roze.

Dus als je er geen gevoel voor hebt dan kies je de veilige weg.
Neem bijvoorbeeld een spijkerbroek of rok (voor de dames) die blauw is daar kan vrijwel alles op gecombineerd worden. Ook met zwart en wit kan alles samengaan.
Mijn man koopt vaak in een wat betere kledingwinkel een paar broeken en bloeses die onderling allemaal gecombineerd kunnen worden. Zo loopt hij nooit voor schut.
Bovenstaande beantwoorder heeft al een lijstje voor je opgezocht, maar echte kleurencombinaties die nooit samen mogen zijn er tegenwoordig niet meer.
Persoonlijk vind ik bruin en grijs foeilelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Irg..inderdaad, ik ook.
Maar een ander kan dit weer geweldig vinden :(
Het is gewoon heel persoonlijk, kleuren combineren.
Ikzelf ben een behoorlijk zwart, excentriek typje :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OEPS +1
Misschien is het beter om te vermelden welk kleuren horen bij elkaar.
Bij elkaar horen zijn de kleuren: geel, oranje, rood en bruin.
Of rose, lila, blauw, violet en paars.
Groen past bij alles.
Toch zou je ook andere kleuren kunnen combineren, omdat de kleur zelf ook al zo verschillend kunnen zijn.
Daarom is het ook heel moeilijk te vermelden welke kleuren er nu vloeken.
Als je alleen al ziet hoeveel kleuren rood er wel niet zijn.
En de ene kleur rood zal wel goed samen gaan met een andere kleur, terwijl de andere kleur rood er totaal niet bij past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n lijstje zal er wel zijn voor de Grootste Gemele Deler (die trouwens sterk afhankelijk is van de tijd waarin we leven), maar dat lijstje geldt dus per definitie niet voor iedereen. De vraag is dus misschien: wil je niet opvallen en binnen de GGD vallen? Of wil je in dezen liever je eigen smaak volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleuren vloeken niet zo snel. Het gevoel voor kleur kun je ontwikkelen, tenzij je kleurenblind bent, want dan zou het kunnen dat je bepaalde kleuren of nuances mist. Als je iets mist in de kleurencombinatie of je hebt het gevoel dat het gewoon niet klopt dan moet je even een andere combinatie proberen.

Waar je vooral op moet letten is op de ondertoon van de kleur. Het ene groen is het andere niet. Als je twee 'warme' kleuren met elkaar combineert of juist twee 'koele' kleuren dan is er meestal wel een match. Zwart is meestal veilig, maar dan nog kleurt diepzwart anders dan vaalzwart.

Ook moet je vooral letten op de print. Als je twee bontgekleurde kledingsstukken met elkaar combineert dan kan de kleurencombi nog zo mooi zijn, het eindresultaat is meestal een zootje waar je duizelig van wordt. Dus combineer een motief altijd met een effen kleur, die terugkomt in het motief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees dit eens door.

http://www.kore.nl/kleuren.html