pastoraal
Genre dat het idyllische leven op het platteland oproept of afbeeldt; vaak scènes in beeldende kunstwerken met herders en herderinnetjes in geïdealiseerde arcadische landschappen.
Categorie: Abstracte Begrippen > genres in de kunsten.
11 jaar geleden
Titel van het schilderij:
La réception d'un soldat arrivant dans sa patrie, avec en fond Lille vue du Dieu-de-Marcq (Musée des Beaux-Arts de Lille). Geschilderd in 1774.

Naar mijn gedachte behoort dit tot de kunststroming Romantiek.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is geen romantiek, die is later.
De titel van het schilderij is "Réception d'un soldat arrivant dans sa patrie", en het werd gemaakt in 1774.
De Franse schilder Louis-Joseph Watteau leefde van 1731-1798. Hij was een genreschilder volgens de achttiende eeuwse traditie en concentreerde zich op pastorale scènes. Uit de warme kleuren en pittoreske accenten die hij gebruikte blijkt meer een Vlaamse dan een Parijse invloed.
Amadea