Hoe en wanneer word je als kunstenaar erkend? wat kun je daarvoor doen??

zet studie en onderwijs aan de kunt, wat nou als je opleiding niet afgemaakt hebt, hoe moet/ga je ermee verder??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Je kunt als kunstenaar niet officieel erkend worden, omdat kunstenaar geen erkend of gereglementeerd beroep is. D.w.z. dat er geen enkel bezwaar is, als je morgen een bord aan je voordeur spijkert met daarop Piet Jansen, Kunstenaar.

Maar als je op dat bord zet advocaat, verpleegkundige, tolk, of rij-instructeur dan kan dat niet zomaar. Dat zijn erkende beroepen, en er wordt geacht dat je daar papieren of een opleiding voor hebt gedaan.

Ongeacht of je een opleiding hebt genoten voor kunstenaar, wordt je erkend (of beter gezegd: voel je je erkend) als blijkt dat er belangstelling is voor je werk. Er zijn genoeg cabaretiers die geen kleinkunstopleiding hebben gedaan, of afgemaakt, en er zijn ook genoeg beeldhouwers en schilders die de kunstacademie niet hebben afgerond, maar wel succesvol zijn in hun vak.

Maar dat hoeft niet te betekenen, dat je bij voorbaat al moet besluiten om die opleiding maar niet te gaan doen. De zgn. "kunstenaars" die beweren dat je talenten tijdens een erkende opleiding alleen maar worden verpest, moet je niet al te serieus nemen. Bovendien is het zo, dat als je met een goede opleiding toch niet mocht slagen als kunstenaar, je veel makkelijker (met wat nascholing) een richting op kunt, die zijdelings met je kunstopleiding te maken heeft. Met een goede opleiding kun je nooit slechter gaan presteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, er wordt wat afgeknutseld in Nederland.
Er zijn ontzettend veel amateurschilders en - beeldhouwers (bijvoorbeeld) die prachtige dingen maken.
En die niet "erkend" worden..........omdat ze geen
erkende kunstenaarsopleiding hebben.

Als jij van jouw kunst kunt leven, dan mag jij je kunstenaar noemen.

Als jij er niet van kan leven en je wilt een uitkering,
de WWIK dan is het een ander verhaal.

Dan moet je wel degelijk een voltooide en erkende kunsteopleiding hebben en al een tijd als kunstenaar aan het werk zijn.

De WWIK is bedoeld voor scheppende, uitvoerende en toegepast werkende kunstenaars. De regeling biedt u een kans om naam te maken als kunstenaar, artiest of musicus. Naast een WWIK-uitkering kunt u ook in aanmerking komen voor een aantal ondersteunende voorzieningen, zoals bijscholing en begeleiding.
U mag 48 maanden gebruik maken van de WWIK, zo nodig uitgesmeerd over 10 jaar.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beeldende-kunst/vraag-en-antwoord/waarom-is-de-wet-werk-en-inkomen-kunstenaars-wwik-beeindigd.html?ns_campaign=Thema-cultuur_sport_en_vrije_tijd&ro_adgrp=Beeldende_kunst_wwik&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bwwik&ns_fee=0.00