Wie weet welke personage dit is?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit beeld is 30 cm groot en weegt 2496 gram.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit beeld is 30 cm groot en weegt 2496 gram.

Toegevoegd na 10 uur:
Deze figuur heeft een bal in haar handen. Een soort gelijkenis heb ik kunnen vinden als Madonna beeld en staat in Pregasina Italië. Waarom die bal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik was iets te voorbarig met mijn eerdere antwoord en heb deze verwijderd.
Waarschijnlijk weet ik nu om wie het wél gaat, namelijk de muze van de astronomie, Urania.

Zij is een dochter van Zeus en Mnemosyne en kleindochter van de god Uranus.
In haar rechterhand houdt zij een hemelbol die zij constant in de gaten houdt.
In haar linkerhand zit ook een voorwerp.
Nu kan ik die op deze foto niet exact definiëren, maar dat zou dan Urania's staf moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het zou ook Ariadne, met in haar hand een bol wol of draad kunnen zijn. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Ariadne_(mythologie) staat: "Ariadne (Oudgrieks: Aριάδνη) is een figuur uit de Griekse en Romeinse mythologie. Zij is de dochter van koning Minos van Kreta en koningin Pasiphaë. (...) Ariadne zou de held Theseus geholpen hebben te ontsnappen uit het labyrint. Ze gaf hem een zwaard en een kluwen wol (de draad van Ariadne). De wollen draad moest hij afwikkelen terwijl hij het labyrint inging. Ariadne was bereid Theseus te helpen op voorwaarde dat hij, zodra hij de weg uit het labyrint had gevonden, met Ariadne zou trouwen en hij samen met haar zou terugkeren naar Athene. Theseus doodde met het zwaard de Minotaurus die in het labyrint huisde, en vond dankzij de draad van Ariadne de uitgang terug.".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou op zich kunnen als je sec naar de achtergrond kijkt...
Ariadne wordt echter, bij mijn weten, niet of nauwelijks met een voorwerp afgebeeld, laat staan twee. Attributen zie je meestal ook alleen bij goden, godinnen en muzen, vanwege hun functie binnen de religie..
Zij wordt dan ook vrijwel alleen op Kreta als godin gezien; elders wordt Ariadne beschouwd als een sterveling. Een bijzondere weliswaar, maar een sterveling niettemin.
Bovendien heeft dit beeld duidelijk de aandacht op de bol gevestigd. Een essentieel detail bij Urania.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nabij het beeld van de Madonna van Pregassina ligt een zwerfsteen met daaraan gespijkerd een bord met het opschrift: Regina Mundi. Koningin van de wereld. Het beeld 'De Madonna" heeft een bol in haar handen(de wereld) en daarop staat een kruis geplaatst. Dit als teken van overwinning door haar zoon, die de kruisdood gestorven, de derde dag verrees. Het beeld van uw vraagstelling lijkt mij ook eerder een madonna in die zin. Eerder dan de muze Utopia. Uw beeldje draagt een bol in de ene hand en in de andere hand draagt zij m.i. de beeltenis van Jezus haar zoon. Het lijkt mijns inziens dus op een religieus beeld van Maria met haar Zoon Jezus, die door de kruisdood te sterven en te verrijzen de zonden van de wereld heeft weggenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gerardkl
De muze heet Urania, niet Utopia. ;)
Tevens heeft dit beeld een soort balk/staf vast, dat kan je wel vrij goed zien als je inzoomt. Het lijkt me erg stug dat dit een beeltenis van Christus zou moeten voorstellen.
Het enige wat de Madonna van Pregasina en dit beeld gemeen hebben is het feit dat ze beide een bol vasthouden en hier naar kijken.
Heb je beelden van Urania bekeken? Daar zie ik toch wel meer overeenkomsten in. Tot slot vermoed ik, als ik naar de compositie van het beeld kijk, dat het Grieks is en dat qua leeftijd nog van voor het begin van onze jaartelling stamt; qua stijl doet het zelfs archaïsch aan.
De mythe rond Christus maakte in Griekenland pas rond de tweede eeuwwisseling een opmars.
Maria werd pas rond het jaar 100 überhaupt voor het eerst genoemd door Mattheüs. Kortom: het lijkt me niet aannemelijk dat dit beeld is gebaseerd op christelijke mythen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.panoramio.com/photo/87985442
In de rechterhand een (wereld)bol, met haar linkerhand houdt zij haar gewaad bij elkaar.
Ik zie geen balk of staf in de linkerhand van het kleine beeldje, ook niet als ik inzoom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Urania_(muze)
http://en.wikipedia.org/wiki/Urania
Urania met de twee attributen, hemelbol en schrijfstift.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Daar heb je wel een punt. De beelden van Urania houden heel duidelijk een staf vast en het zou hier alsnog om het gewaad kunnen gaan, aangezien zij het 'voorwerp' bij het lichaam houdt. Dan komen er weer enkele opties open te staan.
Persephone met een granaatappel bijvoorbeeld, Gaia met een globe of zelfs Hecate met een bol van licht. Ik ben absoluut geen deskundige op dit gebied hoor, maar het lijkt me nogmaals qua stijl geen madonnabeeld. Daarvoor heeft het mijns inziens teveel leeftijd. Het beeld komt op mij over als pre-klassiek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, als ik naar dat zedige gezichtje kijk, en het sluiertje om het hoofdje, ben ik er haast zeker van dat het een madonna beeldje moet voorstellen. Een zeer verkleinde uitgave van "De koningin van de wereld".
De vragensteller @Mediatormondial vertelt niets over de herkomst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Ik denk nog steeds dat dit beeld daar teveel leeftijd voor heeft.
Maar als je kan nu een antwoord formuleren. dan zou het voorwerp in haar hand namelijk een globus cruciger zijn. :)
Sec dat vind ik nog wel aannemelijk; dan is het kruis er in de loop der jaren wellicht afgebroken.