Th Braskamp is een schilder die leefde in Nederland in het begin van de twintigste eeuw. Hiernaast zijn afbeeldingen van de kunstwerken te zien.
Op grond van de beschrijving van het leven van Barend van Dipten door zijn dochter kun je denken aan een kunstschilder die heel veel schilderde, veelal in opdracht van schilderijenzaken, particulieren of bedrijven. Het schilderen gebeurde in een atelier of thuis, op grond van vaste patronen.
Th Braskamp is een navolger van de Haagse school. Er waren waarschijnlijk wel tienduizend navolgers waarvan weinig tot niets bekend is. Toch is het merkwaardig dat het tot nu toe niet gelukt is de antecenten van de schilder te achterhalen, terwijl toch (vrijwel) alle Braskamps in het kader van stamboomonderzoek zijn geïdentificeerd. Op grond van gegevens van diverse eigenaren van de schilderijen is het duidelijk dat alle werken gemaakt zijn in het midden van de jaren dertig van de vorige eeuw.
Voorlopig houd ik het erop dat de schilder Th Braskamp niet heeft bestaan, maar dat er diverse schilders schuilgaan achter de kunstwerken.

Th Braskamp is opgenomen in de documentatieverzameling van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (directe link naar Th Braskamp).

http://www.brascamp.nl/thbraskamp/theo.html