Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is surrealisme?

Hoe moet ik het omschrijven/wat is de definitie/wat zijn de kenmerken van surrealisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het surrealisme is een kunststroming in de moderne kunst ontstaan als literaire stroming rond 1924.

Uitgevoerd in een hyperrealistische stijl stellen de surrealisten vaak beelden samen in absoluut onverwachte, verrassende, zo niet schokkende, combinaties. Het is echter evenzeer mogelijk, zoals het werk van Hans Arp bewijst, dat de werken totaal abstract zijn, of, zoals in het werk van Joan Miró, herkenbaar maar zeker niet realistisch. Surrealisten proberen hun fantasie zoveel mogelijk de vrije loop te laten. Ze schilderen bijvoorbeeld droombeelden.

Zie voor meer info de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wat mij betreft vooral de beelden va Miró. Die zijn vaak van brons maar dan geverfd zodat het lijkt alsof het van hout is. Zijn schilderijen zijn vrij abstract.
Een echt boegbeeld van surrealistische schilderijen vind ik Salvador Dalí. Dan is in één klap duidelijk wat die stroming inhoudt. Zijn invloed geldt nog steeds, maar evenaren lukt vrijwel nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens ben ik het verder helemaal ermee eens.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding