Wat is het verschil tussen een edelsteen gebruikt voor een juweel en ééntje dat je zo kan kopen ?

Ik vraag me af waar het enorme prijsverschil vandaan komt tussen een robijn of een smaragd in een juweel en robijnen en smaragden die je zo kan kopen aan een hangertje en die zogezegd de gezondheid bevorderen?
Ongetwijfeld de kwaliteit, maar hoe gaat dat dan in zijn werk?En wie verdient er aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een edelsteen in een sieraad is geslepen in facetten (allerlei vlakjes volgens een bepaald patroon). Dat is heel nauwkeurig werk! Die goedkopere steentjes zijn 'getrommeld' (in een draaiende trommel met polijstpoeder worden veel steentjes tegelijk glanzend gemaakt). Die steentjes zijn ook van mindere kwaliteit (meestal minder transparant en met vlekjes erin).

Wie verdient eraan? Vooral de verkopers, ook wel de mensen die de stenen bewerken; de mensen die ze opgraven verdienen er nauwelijks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die in sieraden, zijn dus waarschijnlijk een betere kwaliteit, en ze moeten bewerkt worden. Als er brokjes afvallen kunnen die verkocht worden als ongeslepen, en als gezondheidsbevorderend. En daar zitten dus geen arbeidskosten aan, en dus goedkoper
12 jaar geleden
Het gaat om de kwaliteit, en dan bij robijnen en smaragden vooral om de helderheid. Die je in een hangertje koopt zijn vrijwel helemaal ondoorzichtig, terwijl de juwelier stenen met een hoge helderheid gebruikt. Stenen met een hoge helderheid weerkaatsen het licht in de steen en daarom fonkelen ze zo mooi. Deze stenen zijn veel zeldzamer en dus duurder. Om het fonkelen te bevorderen worden ze bovendien geslepen, een moeizaam en precies werk. Ook dat maakt ze duurder, maar het is vooral de zeldzaamheid.