Wat zie je in de afbeeldingen op de panelen die rond het koor zijn aangebracht in de Notre-Dame?

Ik zou dit graag willen weten omdat ik bezig ben met een Werkweekverslag.
Het gaat hier om de Notre-Dame van Parijs

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het koor eindigt halfrond en heeft een dubbele koor omgang.
De kathedraal heeft 3 ingangspoorten.
De voorgevel heeft drie portalen, ingangen, met allen een eigen naam en iedere ingang heeft zijn eigen beelden en versierselen. Voor de kerk staand, zijn de portalen van links naar rechts gezien:
•Links, het Mariaportaal; Deze ingang is gebouwd tussen 1210 en 1220, nadat de Anneportaal gereed was. Het beeld de dood van Maria, haar hemelvaart en haar kroning tot Koningin van de Hemel uit. Op middelste afbeelding, ligt Maria op haar sterfbed, om haar heen staan Jezus en de twaalf apostelen. Aan zowel het hoofd- als voeteneinde staat een engel die Maria optillen om haar ten Hemel te dragen. Op de bovenste afbeelding wordt Maria gekroond, zittend op dezelfde troon als haar zoon Jezus.
•Midden, het Portaal van het Laatste Oordeel; De derde en middelste ingang is als laatste gebouwd, zo tussen de jaren 1220 en 1230. Op de onderste afbeelding boven de deuren wordt de dood uitgebeeld, op de afbeelding daarboven de aartsengel Michael die de doden beoordeeld naar hun aardse daden en geloof in God. De “goeden” worden naar links, de hemel, geleidt. De “slechten”, gaan naar rechts, naar de hel. Op de bovenste afbeelding zit Jezus op zijn hemelse troon van glorie.
•Rechts, Anneportaal; De Anneportaal gebouwd rond 1200 en is de oudste van de drie, waarschijnlijk zijn in deze ingang stukken gebruikt die 50 jaar eerder bestemd waren voor de voormalige Saint Stephan’s cathedral. Boven de ingang bevindt zich een beeldenvoorstelling van de Heilige Maagd Maria met kind, gemaakt in de Romaanse stijl. Zij zit onder een baldakijn, heeft een kroon op het hoofd en de scepter in haar hand. Op schoot zit haar Zoon, met een wetboek in de hand. Aan beide zijden van de troon staat een engel. Naast de linker engel staat de bisschop van Parijs en naast de rechter engel de koning van Frankrijk.
Boven het middelste portaal is een raamrozet aangebracht met een diameter van ruim 9,50 meter. Het dateert van rond 1225 en heeft in het midden een beeldengroep van de Maagd Maria met Kind, geflankeerd door twee engelen. Dit raamrozet is een enorme blikvanger.