Wat betekent het als het paard (standbeeld) met een voor- en achterbeen opgetrokken staat?

Ik weet namelijk wel dat als -ie op vier benen staat, de persoon op de rug een natuurlijke dood is gestorven, als -ie op drie benen staat is -ie gestorven na de strijd maar wel door verwondingen die hij daar heeft opgelopen, en met twee voorbenen omhoog gestorven in de strijd. Maar wat betekent het dan als ie een voor- en achterbeen heeft opgetrokken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee. Maar volgens mij klopt die betekenis van de benen ook niet bij ieder standbeeld, dus misschien bij een voor- en achterbeen dat de beeldhouwer dat gewoon een mooie positie vond voor het paard en zonder verdere bijbetekenis..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook nog nooit van die betekenissen gehoord inderdaad maar dat wil niet zo zeggen dat het zo is.
Met een voor en achterbeen opgetrokken is gewoon een moment opname uit de draf van een paard, dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft wel eens een standbeeld van een persoon ter paard gezien.
Wat minder bekend is, is dat de stand van het paard ons vertelt hoe de persoon die erop zit overleden is.
Als het paard de beide voorbenen in de lucht heeft, dan is de persoon overleden in een strijd.
Heeft het paard een (1) been in de lucht, dan is de persoon na een strijd overleden maar wel als gevolg van verwondingen die hij tijdens die strijd heeft opgelopen.
Staat het paard met alle vier de benen op de grond, dan is de persoon een natuurlijke dood gestorven. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=136992 hier heb ik het vandaan, er staat alleen niks bij over de drafopname, zoals jij het leuk zegt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, waar haalt die Heike van het bokt-forum dat vandaan? Wie zegt dat dat waar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://sylvias-weblog.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=22609&Wist_je_dat
hier staat het ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die link had ik ook gezien. Het is echter bijna exact hetzelfde verhaal. Daarom heb ik nogal sterk het vermoeden dat deze paar mensen het allemaal van elkaar hebben over genomen, of allemaal van dezelfde bron. Deze bron zou misschien verkeerd gelezen of geciteerd kunnen zijn, of misschien zelf wel niet kloppen. De mensen in de link vermelden zelf in ieder geval niet hoe ze het weten.

Antwoorden (3)

Ik heb ook eens gegoogled, en ik kom bijgaande link tegen waarop er gediscussiëerd wordt over het onderwerp.

Wat blijkt is dat de regel van die betekenissen zeker niet altijd op gaat!

Bovendien kan ik nergens van een beeldhouder zélf bevestigd vinden dat hij een paard in een bepaalde houding heeft gemaakt vanwege de wijze van overlijden van de ruiter.

Ik twijfel er dus een beetje aan. Misschien is het wel een hardnekkig broodje aap verhaal?

Toegevoegd na 35 seconden:
Misschien is het ook maar één bepaalde beeldhouder die deze symboliek gebruikte? Of een bepaalde school beeldhouders? Of alleen beelden uit een bepaalde periode?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Ook ik geloof er niets van dat alle beeldhouwers
zich zouden houden aan deze "regels".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk er net als j0ve over. +
Ik denk dat het een broodje aap is. Overigens zijn de onderwerpen van standbeelden met paarden meestal "helden" en die sterven meestal geen natuurlijke dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opgetrokken achterbeen is normaal bij een paard dat "op rust" staat. Een paard met twee benen opgetrokken in stilstand valt om. Een dravend paard kan wel een voorbeen en een achterbeen opgetrokken hebben. Misschien wil de beeldhouwer een dravend paard uitbeelden?