Hoe werkt stereo-3D-fotograferen?

Hoe ver moet je de camera's uit elkaar zetten? En, goldenten, hoe reproduceer je daadwerkelijk het 3D-effect met dia's? ;) Zijn er ook andere huis-tuin-en-keukentechnieken dan met behulp van dia-projectie?

Toegevoegd na 1 uur:
Met betrekking tot de dia's: ik bedacht me in bed dat je die waarschijnlijk helemaal niet projecteert, maar in een bril zet, zodat je et linkerplaatje aan de linker- en het rechterplaatje aan het rechteroog presenteert! Klopt dat? (Dat van die rood-groenverschuivingen ga ik morgen lezen. Bedankt voor de reactie!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb al een lange tijd 3D dia's gemaakt , met een gewone kleinbeeldcamera en met dia film. '
Het gaat als volgt . Ik heb dit zo'n beetje zelf uitgedacht . Het idee kwam door de viewmasters die vroeger verkocht werden ( met 3D plaatjes die je door een soort kijkertje kon bekijken).

Ik neem met mijn gewone fototoestel , als het niet te veel waait , twee foto's van bijvoorbeeld een landschap met objecten op de voorgrond.
Bij het maken van de eerste foto houd ik de dingen die ik zie aan randen van het beeld in mijn geheugen, want de tweede foto moet dezelfde randen krijgen.
Na het nemen van de eerste foto, ga ik door met een tweede foto, deze neem ik van het zelfde landschap of object , maar dan met een verschuiving van 7 tot 10 centimeter. Ik verschuif dus zoveel mogelijk op gelijke hoogte met mijn camera , en dan kijk ik naar de randen van het beeld. Als de randen van het beeld gelijke dingen tonen als in de eerste foto, dan neem ik foto 2.

De twee dia's laat ik ontwikkelen , met alle andere foto's die op het rolletje staan . Na het inramen van de dia's , zijn de stereo dia's klaar. We weten alleen nog niet welke rechts en welke links is.

Voor het bekijken van de 3 D dia's heb ik twee diaviewers ( helaas zijn die nauwelijks meer te krijgen , het zijn kleine plastic doosjes met een lens ervoor en transparante achterkant. Deze diaviewers heb ik aan elkaar bevestigd op een flexibele manier ( bijvoorbeeld elastiek en wat watten voor de verbinding tussen de diaviewers ) .

Want , de foto's zijn altijd toch een beetje schuin gemaakt. Door de stand van de diaviewers te verschuiven tijdens het kijken komen opeens de twee beelden samen. En dan , als linkerdia links zit en de rechterdia rechts , komt ineens een spectaculair 3 D effect tot zijn recht. Alsof je er weer staat . Het is echt wonderlijk die diepte te zien.

Het is een beetje amateuristisch en een beetje gepruts en gedoe maar ik vind het de moeite volop waard. Vandaar dat ik ook met een digitale camera wat wil experimenteren. Ik heb gehoord van vragensteller dat ook van digitale opnamen dia's kunnen worden gemaakt.

Ook van personen kunnen 3 D dia's worden gemaakt , maar dan moeten ze wel even als standbeelden stil zitten...
Er zijn ook speciale 3 D camera's te koop maar...
Mijn methode heeft het voordeel dat je met je ene camera op vakantie een aantal kiekjes met 3 D effect neemt en een aantal kiekjes gewoon neemt , en dat je daarna de 3 D dia's apart kan bekijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mooiste wordt de foto als de lenzen van de camera even ver van elkaar staan als je ogen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar, je kunt ook in Photoshop een rood-groen verschuiving maken en dan met een rood-groene bril bekijken.
Leuk om mee te experimenteren.
Zie (Engelse) gebruiksaanwijzing in link.