welke houtsoort is geschikt om buitenbeelden van te maken?

ik moet/mag voor mijn werk een arend maken in hout en nu is me gevraagd wat voor houtsoort ik nodig heb...tis met een carvingzaag dat ik aan de gang moet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Gebruik eikenhout.
Volgens een houthakker/houtsnijder is dit het materiaal wat zonder te lakken of te oliën het langst in de buitenlucht blijft behouden. Eikenhout is vast van structuur en er dringt geen water/regenwater in door. Het gaat dus niet barsten. In ieder geval houdt het veel langer dan andere houtsoorten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze houthakker heeft in opdracht van de gemeente hier uit twee afgezaagde eikenbomen de bovenste gedeelten omgetoverd in een buizerd en een vliegende uil. Fabelachtig. Vandaar mijn kennis over de kwaliteit van eikenhout voor jouw opdracht. Als je in een PB even je mailadres opgeeft zal ik je de foto's sturen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb 2 blokken eikenhout besteld van 2 meter op 1,5 dus we gaan het antwoord eens omzetten naar de realiteit...

Andere antwoorden (4)

beukenhout .

Toegevoegd na 1 uur:
in nieuwerbrug was dit jaar met een windhoos een grote beuk omgewaaid bij een varkenshouderij, iemand met een carvingzaag Dave uit Utrecht (dit jaar tweede bij het europese kampioenschap heeft varkens van het hout gemaakt.
het heeft in het AD gestaan.
dezelfde Dave heeft in woubrugge, bij een beuk die moest wijken voor nieuwbouw een levensgrote vent uitgezaagd.
natuurlijk blijft hout buiten niet goed, dat geldt voor alle houtsoorten.
het moet zo'n 4 keer in de jachtlak.
maar de vraag was niet of het beeld buiten kon blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar welkehoutsoort dan wel Boksboks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is om buiten te laten staan, bij de ingang van het bedrijf...
Waarschijnlijk heb je een zachte houtsoort nodig. Zodat je er makkelijk in kan zagen. Geen hardhout dus, maar bijvoorbeel vurenhout. Alleen denk ik niet dat het er mooi uit ziet als je van die houtsoort een beeld maakt. grenenhout en naaldhout zou je kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik olijfhout.
Zeker weerbarstig m.b.t. de be- en verwerking! Maar, het resultaat zal (natuurlijk naast jouw creativiteit), tijdloos zijn....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onbewerkt gaan de volgende houtsoorten meer da 20 jaar mee:wenge,panga panga,palisander,ebbenhout,hoop dat je er wat mee kan.