Wat is het verschil tussen tegenstrijdigheden in religies en tegenstrijdigheden in de kunst?

Mensen lijken meer moeite te hebben met het een dan met het ander.
Een vrouw heeft toch niet 2 neuzen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Kunst legt geen waarheidsclaim, religies doen dat (in de regel) wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
En tegenstrijdigheden in de waarheid is iets wat sommige (veel?) mensen als problematisch ervaren.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de kunst beweert men niet de werkelijkheid naar waarheid weer te geven/te beschrijven, als een religie dat van een bepaalde tekst wel beweert, dan is het voor de hand liggend dat eventuele tegenstrijdigheden in die tekst tot kritiek leiden.
13 jaar geleden
Die twee neuzen beweren niet een uiting te zijn van een goddelijke macht uit naam waarvan ik me aan allerlei regels zou moeten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, het gaat dus eigenlijk niet om de tegenstrijdigheden maar om de waarheidsclaim en het opleggen van geboden/verboden.