Bestaat er ook echte kinderkamerkunst?

Ik bedoel echt kunst, geen illustratie van mooie afbeeldingen, met naam van het kind erop enz. Misschien is dat ook wel kunst, maar ik bedoel dus kunst zoals abstracte kunst, of surrealistisch enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja leuk, echt iets voor pubers ook!

Het beste antwoord

Nee. Ik denk niet dat er kunst bestaat die specifiek gemaakt is voor kleine kinderen. Voor kinderen is het belangrijk dat kunst aansluit bij hun belevingswereld.

Abstract sluit niet aan bij de belevingswereld van een kind. Volgens mij is abstract denken iets dat kinderen leren als ze volwassen worden. Ze kunnen het natuurlijk wel mooi vinden.

Onder voorwaarden zou surrealistische kunst wel kunnen. Het moet dan vooral niet "eng" zijn.

Als ik bij mezelf te rade ga dan heb ik herinneringen aan impressionisme en expressionisme. Altijd figuratief. Later het werk van M.C escher. Ook Nijntje van Bruna kwam visueel sterk over.

De kunst die kinderen zelf maken kan je ook aan de muur hangen. Eventueel combineren met "Art brut". Dat komt dicht bij elkaar. Dan kunnen ze het eigen werk vergelijken met het werk van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vast, maar wie bepaalt wat kunst is?

Je kan natuurlijk een Mondriaan of zo aan de muur hangen, maar dat lijkt me nogal prijzig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut, ik maak het zelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kiest natuurlijk kleuren en onderwerpen die kinderen aanspreken. En dat hoeft dan niet te betekenen dat je prinsesjes en dat soort dingen gebruikt.
Alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle kunst die het kind mooi vind is kinderkamerkunst.

Ook als het iets moet zijn wat formeel en officieel het predikaat "kunst" heeft, is er genoeg te vinden wat kinderen aanspreekt.

Toegevoegd na 50 seconden:
Het kind vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk bestaat er ook kunst voor de kinderkamer. Kinderen kunnen net zo goed als volwassenen kunst beleven. Hoe jonger ze daar gelegenheid voor krijgen, hoe meer kans dat hun eigen kunstvaardigheid ontwikkeld wordt.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.girafenzoo.nl/shop/home.php?cat=1
of
http://www.inepien.nl/
Amadea
13 jaar geleden
Er bestaat zeker échte kinderkamerkunst!

Dat is geen kunst die speciaal is gemaakt voor kinderkamers, maar wel aan een paar voorwaarden voldoet: contrastrijk werk is al een goed begin. Een voorstelling die (ook al is het abstract) niet eng is waardoor het kind nachtmerries krijgt een tweede.

Door kinderen al vroeg met kunst in aanraking te laten komen wordt ook de vorming van het kind beïnvloed. Een kind leert al snel over het kunnen hebben van verschillende standpunten en door te kijken naar kunst leert een kind ook dat kunst niet "fout" kan zijn.

De term "kunst" blijft subjectief begrip. Het is belangrijk dat een kunstwerk bij de ouders, het gezin, de woning en natuurlijk het kind zelf past. Ik vindt het bijvoorbeeld fijn dat een werk uniek is en niet bij de Ikea vandaan komt. Aan de andere kant kan ik mooie reproductie of een ingelijste poster ook erg goed waarderen, maar zal ik zelf sneller gaan voor kleine kunstenaars.