Hoe maak ik een verroest vogelbad weer nieuw?

Thuis staat een mooi gietijzeren vogelbad maar hij verroest steeds verder. Nu staat hij droog omdat het al zo lang niet geregend heeft. Wat zou ik kunnen doen om te voorkomen dat hij nog verder doorroest? Ik denk niet dat de vogels erg genieten van een roestwaterbad ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk aan verven met Hammerite, ik neem aan dat dat na droger ook voor de vogels geen probleem is.

Antwoorden (3)

Je moet het schoonmaken met een schuurspons of elke dag schoonmaken kan ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dit heet op ze Amerikaans cast iron
als je bijhoudt gaat het je leven lang mee
kijk de link en je weet hoe en wat
het is een bewerkelijk klusje
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Een vogelbad buiten is wel iets anders dan een pan die je in de keuken gebruikt. Gietijzer in de keuken hou je goed door regelmatig in te vetten. Dat is voor een vogelbad geen optie.
-
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Invetten geen optie? Waarom niet? Regelmatig is het in Nederland nat weer, dan is zo'n ding prima even in te vetten. Dat gaat als een soort vernis werken, en is behoorlijk waterbestendig. Een gietijzeren pan met water erin geeft niet meteen een (vette?) smaak aan het water. Maar het is natuurlijk wel een andere situatie: een gietijzeren pan laat je niet dagenlang (half)vol water staan, en het is geen echt vernis wat je krijgt door invetten. Dus als daar wel vernis voor bestaat, voedselveilig enzo...
dudemeister
6 jaar geleden
gietijzer = cast iron hoor dus maakt niet uit of het een pan is of een vogelbad
Eerst goed schoonmaken, zodat er geen vuil in de roest geschuurd wordt. Dan met een staalborstel of grof schuurpapier de roest losschuren. Losse roestdeeltjes en schuurpoeder verwijderen met een vegertje. Nogmaals schuren met fijner schuurpapier. Afnemen met een vochtig doekje. Goed ontvetten. Schilderen met Hammerite of ijzerverf van een bouwmarkt-huismerk.

Het is niet nodig om alles helemaal glad te schuren en ook hoeft niet alle roest weggeschuurd te worden. Alleen de loszittende delen van de roest moeten goed verwijderd worden. Hammerite is een dikke verf die direct over roest kan worden aangebracht (zonder grondverf) en ook de kleine oneffenheden wat opvult.

Lees goed de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Hammerite moet je anders verwerken dan gewone verf. Gebruik een wegwerpkwast, want de kwast schoonmaken en later hergebruiken is geen doen.

Je kunt kiezen uit verschillende kleuren en uit een hoogglans lak of 'hamerslag' effect. Meestal is op het dekseltje van de pot duidelijk te zien welke kleur en glanseffect het heeft.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er meer dan alleen roest op zit, bijv. aanslag van diverse aard (organisch, met verf niet doen zonder degelijke research!), dan is plaatsen in een oven met een stand voor zelfreinging een optie. En die oven dan aanzetten in die stand. Op de kop plaatsen, de rommel moet eruit vallen. Met die methode zijn afgeschreven erfstukken weer als nieuw gemaakt. Ja met opnieuw 'primen', het komt niet vanzelf.