Hoe kun je een dagboek uitbrengen en is dit uberhaupt mogelijk?

Hallo allemaal,

Ik schrijf al van jongs af aan heel erg veel en op dit moment heb ik al 6 notitieboeken/dagboeken volgeschreven.
Ik begin altijd met een groet en de datum en verder schrijf ik wat ik heb gedaan of wat me bijvoorbeeld dwars zat/zit. Ik schrijf dus over mijn dagelijkse leven, maar blik ook tussendoor terug op mijn beperking of ik vertel tussendoor wat over vroeger. Uiteindelijk eindig ik altijd weer met een groet en de eindtijd van het schrijven noteer ik er ook altijd bij.
Ik heb dus al zoveel geschreven dat het mij gaaf lijkt om een boek uit te brengen. Het gaat om een periode van mijn 10e tot en met mijn 18e (wat nu is). Echter heb ik nog nooit zo'n dagboek boek gelezen (op het dagboek van Anne Frank na) en vraag ik mij af of je zoiets uberhaupt kan uitbrengen op deze manier. Of moet ik alles opnieuw 'overschrijven' en er gewoon 1 verhaal van maken en dat ik dan terugblik naar het verleden? Ik kan het nergens echt goed op internet vinden over hoe en wat. Wel lijkt het me dus gaaf om mijn verhaal uit te laten brengen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@KwekDuck,
Met o.a. tips voor et indienen van een manuscript
https://novumpublishing.nl/auteur-worden/nieuwe-auteurs.html?gclid=EAIaIQobChMIvZ29qPjd3AIVE853Ch3UegjdEAMYASAAEgIFM_D_BwE
Als je je boek via een uitgever wilt uitgeven, dan wil een uitgever:
a. een goede schrijver
b. een pakkende tekst
c. een doelgroep waardoor het financiële rendement aantrekkelijk is Bij uitgeven in eigen beheer bepaal én regel je alles zelf. Je kunt kiezen tussen papieren boek of digitaal.
Voordeel: je kunt het moment van uitgifte, en dat het uitgegeven wordt, zelf bepalen.
Nadeel: kleine kans dat veel mensen je boek zullen kopen.
tinus1969
5 jaar geleden
De grote vraag lijkt me, of je dagboek uiteindelijk een leesbaar, aanprekend verhaal is. De kans is groot dat je originel tekst op e één of andere manier geredigeerd zal moeten worden; dus een selectie uit je dagboekaantekeningen maken + hier en daar herschrijven voor leesbaarheid en consistentie.

Antwoorden (1)

Het grote ideaal van veel schrijvers is dat ze hun boek publiceren via een uitgeverij, het kost je geen geld en het scheelt je veel werk maar het is moeilijk om de uitgever zover te krijgen dat hij het boek uitgeeft, de inkomsten zijn in een klein afzetgebied als Nederland en Vlaanderen zeer klein en je bent de regie kwijt.
Een uitgever wil pas uitgeven als:
a. het geschreven is door een goede schrijver
b. de tekst pakkend is
c. er een doelgroep is waardoor het financiële rendement aantrekkelijk zal zijn.
Uitgeverijen hebben scouts die literaire bladen en andere tijdschriften in de gaten houden op zoek naar talent. Probeer dus al iets te publiceren in een literair tijdschrift, zodat jij geen uitgever hoeft te zoeken, maar dat de uitgever jou zoekt..
Zelf een boek publiceren en uitgeven voor eigen risico heeft als voordeel dat je de baas blijft.
Wil je het boek zelf verkopen in eigen beheer of via de boekhandel. Zorg voor een ISBN-nummer. Breng zelf je boek onder de aandacht via de social bij jouw doelgroep. Dat hoeft niet zoveel te kosten.
Voor informatie en hulp voor uitgeven via uitgever of uitgeven in eigen beheer:
https://www.schrijverspunt.nl/uitgever-schrijverspunt-geeft-je-boek-uit
https://www.schrijverspunt.nl/clusteruitgeverij-eigen-beheer-gedrukte-boek
Alle begin is moeilijk, maar wie niet waagt, die niet wint. De moed bij de eerste tegenslagen, en die komen er gegarandeerd, niet opgeven maar doorzetten. Succes.