Wat is Kalauer of Pun voor een spel?

Wat voor spel is kalauer (duits) of pun (engels) voor spel?
En kennen we dit in Nederland ook?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Het is een woordspel.
Het Nederlands heeft drie synoniemen voor Kalauer en pun: woordspel, woordenspel, woordspeling.
Bron: Van Dale.

Antwoorden (1)

Het is geen echt spel maar een woordspeling.
Een woordspeling is een pun (Engels), Kalauer (Duits), calembour (Frans).
Een woordspeling is het bewuste gebruik van een woord of van meerdere woorden in verschillende betekenissen tegelijkertijd. Vaak wordt er een komisch effect mee beoogd.
In de volgende voorbeelden is er telkens sprake van een woordspeling.
(1) De duiker was diep gezonken.
(2) Word bokser: meer kans op slagen. (P. de Poorter)
(3) Freek Vonk gaat naar de haaien.
(4) Sommige mensen hebben hun buik vol van gezond eten.
Er bestaat wel een spel “Pun Intended”, een spel voor liefhebbers van woordspelingen. Maar ik denk niet dat je dit bedoelt.
SimonV