Bij het opzetten van steken heb je gauw de neiging om te strak te werken. Dan is de eerste naald erg lastig te breien en bovendien is de onderste rand dan strakker dan de rest van je breiwerk.
Als je de steken opzet op twee pennen tegelijk, dan houd je de pennen dus tegen elkaar aan alsof het een pen is, dan worden de opzetsteken groter. Dan trek je voorzichtig een van beide naalden eruit en begin je met breien op lekker ruime steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de dikte van een breinaald moet in dat geval 5.5 mm zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, inderdaad. Je breit op breinaalden 5,5, met vrij dik garen neem ik aan. Om op te zetten beruik je dan dus 2 naalden 5,5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker kan dat, alleen wordt je breiwerk dan kleiner. Als het een kledingstuk is, is dat niet handig, voor iets als een knuffel maakt het niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je breinaalden hebt liggen die nog groter zijn, dus als jij naalden nr. 3 gebruikt, bijv. nr. 5 , kun je die ook wel gebruiken. Dan natuurlijk de steken op 1 naald opzetten. Het gaat er alleen om dat je opzetrand losser is dan de rest.