Waar of hoe vind ik een betrouwbare koper van oude munten en hoe bepaal ik de werkelijke waarde?

Ik heb verschillende zilveren tientjes en sommige met een gulden rand..ik wil die verkopen maar wel voor een realistische waarde..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je moet beginnen met voor jezelf te bepalen wat de waarde van de munten ongeveer is.

Kijk bv op http://munten.verzamelaarsmarkt.nl/nl/index4.htm

Belangrijk is het bepalen van de kwaliteit van de munt; Ga er vanuit dat geen enkele munt mooier is dat P in jouw setje. Waarschijnlijk halen ze maar net de ZF, tenzij ze gekocht zijn om bewaard te worden.

Vervolgens kan je ze waar je maar wilt verkopen. Een muntenhandel in een grotere stad, maar ook op marktplaats. Het gaat niet om de betrouwbaarheid als koper, maar als verkoper bij munten. Daarom zal je op veilingsites misschien 80% van de waarde krijgen, en bij een muntenhandelaar die de munten in de hand kan houden misschien wel 90% van de boekwaarde. 100% krijg je alleen bij een verzamelaar die exact die munt wil hebben.

Hier een overzicht [bron: http://munten.verzamelaarsmarkt.nl/nl/index4.htm]

FDC (fleur de coin)
Ongebruikt zonder krasjes of andere slijtage.

UNC (Uncirculated)
Niet in omloop geweest, FDC met een enkel klein krasje.

AU (about uncirculated)
Een kwaliteitsaanduiding die in Nederland niet erg gangbaar is,
maar die je wel veel tegenkomt op met name amerikaanse veilingen.
De kwaliteit zit dan tussen UNC en P in.

P (prachtig)
Kort in omloop geweest, met nauwelijks slijtage.

ZF (zeer fraai)
Langer in omloop geweest, alle details zijn er nog, maar het
haar is bijvoorbeeld wat afgesleten.

F (Fraai)
Zeer lang in omloop geweest, met meerdere en grotere slijtplekken
fijne details zijn niet meer zichtbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook
http://www.muntenhuis.nl/nederlandse-guldens/
http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/munten/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou de waarde opzoeken op Ebay en ze ook daar verkopen. De hele wereld is dan je potentiële klant.
12 jaar geleden
Ik heb mijn oude munten en zilveren tientjes verkocht aan het M.P.O in ijsselstein,
ik heb eerst gekeken wat ongeveer de waarde was wat ik had,
daarna heb ik M.P.O gebeld en gevraagd wat het ongeveer waard was en het kwam ongeveer het zelfde uit. ik heb mijn collectie aan M.P.O verkocht het geld maken ze gelijk over op u rekening waar u bij staat een uur later stond het op mijn rekening.