Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe bevestig ik skai (nepleer) op hout?

Ik wil een houten pennendoosje graag rondom bekleden met skai / nepleer. Hoe kan ik dit het beste doen? Lijm, nieten? Anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit kan je het beste lijmen, en dan wel met bison tix (http://www.bison.nl/nl-nl/producten/642-bison-kit/product/2279-bison-tix/). Deze lijm kan je eerst op het doosje smeren, even laten indrogen, en na 4-6 minuten plaats je je skai er op. Dan zit het meteen vast. Het beste lijm je dus eerst (dun!) de grote oppervlaktes, en laat je de randjes eerst lost, en ook nog niet perfect op maat. Als je het grote oppervlak gedaan hebt, kan je de randen gaan doen. Laat het eers overal wat uitsteken. Met een nieuw stanley mesje kan je aan het eind de restjes weg snijden die je niet meer wilt.

Het mooiste is natuurlijk om het doosje eerst uit elkaar te halen, dus de scharniertjes er af te halen, de door bekleden (Dan kan je het skai naar binnen vouwn, en de randen aan de binnenkant mee bekleven), en daarna iets grotere scharniertjes er op zetten. Maar misschien gaat dat wel te ver :D

Bij het bekleden: Als je de verbinding tussen deksel en onderkant ook beklaad aand e kant van het scharnier: Lijm de skai vast met het doosje DICHT anders kan je pennendoos naderhand niet meer dicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou het lijmen.

En een instructie staat hier:

http://villalies.blogspot.com/2010/07/doos-met-stof.html

Hier wordt het met stof gedaan. Kunstleer hoef je niet te stikken, hoewel dat in de hoeken wel mooi is, als je het goed doet. Maar kun je ook heel secuur op de ondergrond lijmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook lijmen, MAAR om niet gelijk doos te verprutsten zou ik met een klein stukje oefenen op een oud stukje hout.

Ik zou allereerst kiezen voor een 2 or 3 tal lijmsoorten

alleslijm lijkt me heel geschikt, OF fotolijm (maar dat plakt misschien niet genoeg) of textiellijm

ik zou verschillende soorten lijm proberen omdat stof soms heel raar bobbelig kan worden (en BLIJVEN) bij de verkeerde lijm

En zet er dan met een pen een lijntje omheen dan zie je of het krimpt als het droogt, kun je daar gelijk rekening mee houden
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nieten wordt vaak gedaan, dat zou ik ook doen. Lijm kan makkelijk vlekken maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding