Waarom wordt de term averechts gebruikt bij het breien, terwijl het eigenlijk "verkeerd "betekent? Je breit toch niet verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Averecht betekent "afwijkend van de rechte lijn". Het is afgeleid van 'averrecht': met de binnenzijde naar buiten gekeerd.
Aan de voorkant is het breiwerk mooi glad, maar aan de achterkant zitten allemaal hobbeltjes.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik nou ook met mijn achterkant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorste.

Andere antwoorden (4)

Averechts zou ik niet gebruiken als verkeerd, ik zou het meer als omgekeerd vertalen. Voor het breien ken ik die term niet, maar misschien kan je het nu wel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In hedendaagse spelling: averechts, verkeerd. Averechts — verkeerd. Wat niet in orde is, niet is zooals het behoort. Averechts, eigenlijk wat niet recht, dus onderstboven, of bij uitbreiding achterstevoren, of met een verkeerden kant naar voren staat, is sterker dan verkeerd. Iets averechts doen, opvatten enz. beteekent: iets geheel en al van den verkeerden kant aanpakken, het geheel en al verkeerd opvatten, terwijl verkeerd eenvoudig zegt, dat iets niet gebeurt, opgevat of voorgesteld wordt, zooals het behoort. Uit den volksmond hoort men vaak de pleonastische uitdrukking: averechts verkeerd, waarin averechts als eene versterking is op te vatten. * De spelling in deze bron kan afwijken van de tegenwoordig geldende
Averechts betekent niet verkeerd, het betekent tegenovergesteld. Dus dit zal misschien een tegenovergestelde steek zijn?

Toegevoegd na 3 minuten:
De breiterm die ik steeds op het internet terug vind is averecht, zonder "S".

Averechte tricotsteek:
1 naald averecht (goede kant), 1 nld. recht, (verkeerde kant), herhaal deze twee naalden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een rechte steek, steek je de pen voorlangs in de steek, naar voren, en bij een averechtse steek steek je 'm achterlangs naar achteren, een soort van tegenovergesteld dus.

als je dit goed doet, doe je het zeker niet verkeerd :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve als je um laat vallen Rieneke.... ;-)
+
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, aan een steekje los doe je niets ;) bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haaaahaha: je kúnt um proberen op te halen!
Rieneke1
12 jaar geleden
:)
Het ios inderdaad een omgekeerde steek, je steekt namelijk in aan de andere kant van het breiwerk. Bij rechts van voren en bij averechts van achteren.