Hoe red ik een slecht gebonden boek ?

Ik ben een echte boekenwurm en lees zo ongeveer alles wat los en vast zit. Nu heb ik onlangs een boek (paperback) gekocht dat erg leuk is om te lezen, en ik eigenlijk vast nog wel weer eens zou willen herlezen.

Het probleem is echter dat het boek vol-le-dig uit elkaar valt. Al vanaf de eerste pagina begon het te 'ontbinden' (letterlijk), en inmiddels ben ik op pagina 122, en ALLE gelezen pagina's liggen volledig los. Ik heb notitieblokjes die steviger in elkaar zitten, zal ik maar zeggen. Naar de bladzij wijzen ( of omslaan) is genoeg om de hele bladzij (of een paar) uit de band te laten springen. Het is echt in rap tempo een losbladig systeem aan het worden.

Het gaat om een bijzonder goedkoop boek, (een euro) dus opnieuw laten inbinden is geen optie. Wat zou ik ZELF het beste kunnen doen om het boek een beetje bij elkaar te houden, zijn daar materialen / manieren voor ?

Normaliter plak ik een losse bladzij in met plakband, maar dit gaat om een boek van 800 bladzijden, waarvan ze dus ALLEMAAL zonder uitzondering loslaten.....

(Omruilen bij de winkel is ook geen optie ; ALS ze al meerdere exemplaren zouden hebben, zijn die ongetwijfeld van de zelfde abominabele ' kwaliteit' . )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even uit nieuwsgierigheid: Wat lees je?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je schrijft dat opnieuw laten inbinden geen optie is, "omdat" het een goedkoop boek is. Ik zie de logica niet. Het boek is voor jou waardevol. Stel dat je het voor tien euro goed kan laten inbinden - dat is het dan toch meer dan waard? De aanschafprijs is toch totaal niet meer van belang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, echt waardevol is het OOK niet ; ik kan er gewoon erg slecht tegen dat een boek 'wegwerp' is, al was het nog zo goedkoop. En nee, het Boek van de Eeuw is het trouwens OOK niet. De belangrijkste reden echter is dat ik het gewoon relaxed uit wil lezen, ook op bed of in de auto (niet aan het stuur natuurlijk), zonder dat om de haverklap er stapels papier op de grond vallen. Nu klooi ik wat met een elastiekje, maar dat wil ook niet lekker. Ik denk dat ik het maar eens met boekbinderslijm ofzo moet gaan proberen ja. Jelles aanbod klinkt goed ;-) Het boek is leesbaar en verrassend leuk zelfs, maar voor de oorspronkelijke dertig euro - of zelfs voor een tientje - had ik het vermoedelijk niet gekocht. (Is het opnieuw laten inbinden van een boek ZO goedkoop ???)

Het beste antwoord

Gezien het feit dat je 7 km bij mij vandaan woont...

Het boek even bij mij langs brengen, en dan klem ik het in de boekbindpers, en kleef er boekenlijm overheen.

Wat je ZELF kan doen: Je kan in Enschede boekenlijm kopen, daar de kaft mee insmeren en de losse bladeren er weer in steken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als de kantlijn breed genoeg is: Bij een kopieshop zo'n grote plastic ring kopen, blz laten perforeren en ' inbinden'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Losse bladen kun je prima scannen. Voor eigen gebruik is dit legaal. Met ocr kun je er zelfs een epub van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om er weer een boek van te maken met kaft heb je nodig:
Stevig papier of linnen om de kaft van te maken
Karton (2 maal de grootte van een pagina plus nog wat extra)
Schutbladen (stevig, dik papier, twee stuks elk ter grootte van twee pagina`s
boekbinderslijm
kwast
klemmen of iets zwaars

Neem twee vellen papier die stevig zijn, vouw ze dubbel en zorg dat ze dubbelgevouwen even groot zijn als 1 pagina van je boek.
Smeer een rand van ongeveer een centimeter in met lijm en plak ze op de bovenste en onderste pagina van je boek. (gevouwen kant richting rug van je boek)

Je moet de pagina`s precies op elkaar leggen, het liefst de boel klemmen als je klemmen hebt of anders verzwaren. De rug van het boek laat je een beetje over de tafel uitsteken. Dan smeer je met een kwast een laag boekbinderslijm op de rug. Die laat je drogen en dan herhaal je dat nog een keer.

Snijd je kaft net wat groter dan als het boek open zou liggen. Snijd karton met afmetingen iets groter dan een pagina, twee stuks. Snijd ook de rug, lengte ook iets groter dan de lengte van een pagina maar natuurlijk even lang als de andere stukken karton die je hebt.

Reken uit waar alles op je kaft moet komen, de rug in het midden, daarnaast een paar millimeter vrij laten, dan aan weerszijden de stukken karton. Als het goed is, houd je links en rechts, boven en onder nog wat kaft over om over het karton heen te plakken. (hoekjes wegsnijden).
Als je weet waar alles moet komen, alle karton insmeren met boekbinderslijm, plakken, laten drogen. De randen lijmen en plakken.

Als alles droog is, kun je je boek in de kaft plakken.
Leg je boekblok op de karton. Doe het boek dicht en kijk of je precies in het midden je boek hebt gelegd.
Smeer de bovenkant (het schutblad) in met boekbinderslijm.
Dan komt het spannende moment: je moet de kaft dichtklappen, in één keer. En dan hopen dat je goed gemikt hebt (oefening baart kunst).
Je draait het boek om en je doet hetzelfde met de achterkant.
En dan goed laten drogen.

Succes, het kan best een leuk klusje zijn en als het lukt, heb je een boek dat voorlopig niet meer stuk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij een copyshop vragen of ze even de rug kunnen schoonsnijden en er dan een linnen bindrug op kunnen zetten. Dan zit je boek weer voor jaren stevig in elkaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat van die 800 pagina's zie ik ook pas nu. Wat je wel kunt doen: netjes alle bladzijden gelijk leggen (opstoten) en het boek klem leggen tussen bv 2 stoeptegels. Dan met een kwast flink wat houtlijm op de rug smeren, desnoods nog een laag na droging, dan zit de boel ook weer vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houtlijm zou ik je niet aanraden. De lijm moet namelijk redelijk flexibel blijven en niet reageren op vochtige omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk gewoon die witte universeellijm, die je in potten kunt kopen. Die is oa ook geschikt voor hout.
Eerlijk gezegd verbaast het mij een beetje dat jij deze vraag stelt omdat je zo handig en slim bent. Als het voor jou voldoende is om het boek in te lijmen, google dan op 'lumbecken' . Wil je het het echt inbinden dan zou ik daar toch eerst een paar lessen in volgen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Heb zelf een boekbindcursus gevolgd bij Hans Zegveld in Nijmegen. Leuke lessen waar je veel leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inmiddels gezien hoe simpel het is ja, en denk dat ik me binnenkort ook maar wat spulletjes ga aanschaffen om meer 'losbladige systemen' en vooral stapels tijdschriften in te binden. Ik dacht altijd dat je voor boekbinden heel wat apparatuur nodig had (grote vooral), maar het is inderdaad niet veel meer dan knippen, plakken en een paar plankjes en schroeven. En ingewikkeld is het al helemaal niet , dus dat moet in de toekomst zeker gaan lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lukt jou vast en zeker. Wat tijdschriften betreft, die moeten toch wel ingenaaid worden, tenzij je de ruggetjes zo afsnijdt dat je ze kunt gaan lumbecken......Dat heeft te maken met de katernen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Is ook mooier / steviger. Draadloos binden doe je in principe denk ik pas als het al losse bladen zijn of de ruggen te erg beschadigd voor innaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens lijkt het me wel grappig om "Jelle" eens te ontmoeten, ook zo iemand die slim en handig is als jij.
Wat het lijmen van een boekblok betreft, daarvoor gebruik ik twee (onbuigzame) plankjes en twee lijmklemmen om boekblok+plankjes aan de tafel te klemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat was een aangenaam genoegen. Qua slim is hij denk ik 'way out of my league' en zo'n mooi huis zie ik mezelf ook nog niet in elkaar klussen, maar gezellig was het zeker.
Lijmklemmen ; die zwerven hier geloof ik ook door het hele huis.