Hoe kun je slijm maken?

ik wil graag slijm maken wie wil het mij uit leggen?

11 maanden geleden
1.4K
Pieterke
11 maanden geleden
@kaylee, daar staan veel voorbeelden van op internet. O.a. hier: https://www.hoewerktdat.be/handwerk/hoe-maak-je-slijm

Antwoorden (3)

Dit heb je nodig om zelf slijm te maken:

Doorzichtige knutsellijm (ongeveer 65 ml per portie slijm)
Lenzenvloeistof (let op: hier moet borax in zitten, dit zorgt ervoor dat het slijm bij elkaar blijft)
Scheerschuim (de goedkoopste variant is prima, zolang het maar geen scheergel is)
Eventueel (voedsel)kleurstof als je het een leuk kleurtje wil geven
Eventueel glitters
Een grote kom of bak
Een spatel
Het scheerschuim zorgt er voor dat het fluffig wordt en de lenzenvloeistof zorgt ervoor dat het dik wordt.

Zo maak je zelf slijm
Stap 1:
Spuit de gewenste hoeveelheid lijm in de kom, houd ongeveer 65 ml per portie aan, en voeg daar de kleurstof aan toe. Begin met een klein beetje kleurstof, want een paar druppels kunnen al groots effect hebben, en voeg wat meer kleurstof toe als je een donkerdere kleur wil. Roer de kleurstof goed door de lijm, tot het de gewenste kleur heeft. Voeg vervolgens eventueel de glitters toe.

Stap 2:
Voeg vervolgens een flinke laag scheerschuim toe. Hoeveel precies is afhankelijk van de hoeveelheid lijm die je hebt gebruikt. Maar ook hier is het een kwestie van proberen en kijken wat je zelf een mooie dikte. Roer vervolgens alles goed door zodat de lijm, de kleurstof en het scheerschuim goed met elkaar gemengd zijn.

Stap 3:
Nu komt het leukste gedeelte: voeg de lenzenvloeistof toe. Hiervoor heb je slechts 1,5 á 2 eetlepels nodig, maar ook dit is weer afhankelijk van de hoeveelheden lijm en scheerschuim die je hiervoor hebt gebruikt. Je kunt altijd nog wat extra toevoegen als je de substantie nog niet dik genoeg vindt.

Stap 4:
Roer nu voorzichtig door en je zal merken dat het slijm al gauw een samenhangende bal wordt. Is dat nog niet het geval? Voeg dan nog een paar druppels lenzenvloeistof toe, tot dit wel gebeurt.

Kneden maar!
Nu kun je de substantie even goed doorkneden met je handen. In eerste instantie zal dit nog erg plakkerig zijn, maar na een paar minuten kneden zal het een vaste slijmbal zijn.
Zelf toen ik jong was heb er erg vaak slijm gemaakt, en voor mij was het niet erg handig om van alles precies een hoeveelheid iets te doen, maar zelf kijken wat het fijnst is, en het ligt eraan hoeveel je wilt.

Je begint met lijm in een bakje te doen. Het maakt niet uit hoeveel, maar minder als je klein slijm wilt een meer als je grooter slijm wilt. Probeer wel knutsel lijm te gebruiken, ik had het een keer met andere lijm gedaan en het was helemaal mislukt.

Daarna doe je er scheerschuim in. let op: te WEINIG scheerschuim is ook niet goed, dan word het gewoon plakkerige lijm dat stinkt. Probeer steeds beetje voor beetje te doen totdat je de structuur krijgt dat je wilt. Doe meer scheerschuim als je een beetje een fluffy slijm wilt.

Daarna ga je met een lepel de lijm en de scheerschuim door elkaar roeren tot het goed gemixt is.

Daarna gebruik je lenzenvloeistof met borax erin dat je beetje voor beetje er in spuit terwijl je aan het roeren ben. NIET te veel doen. Dan word het kei hard. NIET te weinig doen dan werkt het niet en dan heb je alleen maar smurrie. Blijf door roeren tot het begint samen te komen, en begin het dan met je handen te kneden tot het goed is, terwijl als het te plakkerig is steeds meer lenzenvloeistof. Goed kneden en je bent klaar!

Kijk uit dat het niet in je haar of kleding komt!
11 maanden geleden
Er zijn best veel manieren, maar dit is de makkelijkste:

Benodigdheden:
- Schoollijm (witte of doorzichtige PVA-lijm)
- Natriumbicarbonaat (ook bekend als zuiveringszout)
- Lenzenvloeistof (moet borax bevatten)
- Kleurstof (optioneel)

Stappen:
1. Voeg ongeveer 120 ml lijm toe aan een kom.
2. Voeg 1/2 theelepel natriumbicarbonaat toe aan de lijm en meng goed.
3. Voeg een paar druppels kleurstof toe als je gekleurd slijm wilt maken. Meng goed.
4. Voeg langzaam 1 eetlepel lenzenvloeistof toe aan het mengsel, terwijl je blijft roeren.
5. Blijf de lenzenvloeistof toevoegen en roeren tot het mengsel een slijmerige textuur krijgt.
6. Kneed het slijm met je handen en voeg eventueel nog meer lenzenvloeistof toe als het te plakkerig is.

Tip: als je geen boraxhoudende lenzenvloeistof kunt vinden, kun je in plaats daarvan een boraxoplossing maken door 1/2 theelepel boraxpoeder op te lossen in 120 ml warm water.
11 maanden geleden