hallo ik heb gisteren een vis gevangen maar ik heb echt geen idee wat voor vis het is?

hij heeft een zwart met rood vlekje dicht bij zijn kieuwen en lijkt op een kroeskarper, hij heeft ook een scherpe rugvin met stekels, maar geen tandjes. en het is geen baars. Zijn staartvin had 2 rode bogen en de vis was bruin en de buik heel licht bruin tot wit

m.v.g. Remco

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

waarschijnlijk een zonnebaars waarvan de kleurrijke versies het bekends zijn, maar ook grauw van kleur kunnen zijn.
veel vissen die schrikken kunnen van kleur afraken waarbij je enkel de rode vlek bij de kieuwen nog duidelijk als aftekening kon zien. onderling verschillen de kleuren en aftekeningen bij deze vissen. sommigen hebben duidelijke aftekeningen op hun staart, en bij anderen zijn het strepen over dwars of slecht zichtbare aftekeningen.

als het zou kloppen had deze vis een ongedeelde rugvin waarvan het eerste deel stekels had, en het 2e deel hoger was dan het eerste. ze hebben hele fijne tandjes die je mogelijk niet gezien hebt.

stekels in de rugvin komen overigens in de nederlandse wateren voor bij meervallen en bij baarsachtigen. (verschil is duidelijk te zien :)

als het op de kroeskarper lijkt (vanwege de hoge rug?) lijkt deze vis het meest logisch in het plaatje te passen.

jammer dat je niet vermeld wat de afmeting was en met aas je de vis hebt gevangen want ook dit kan duidelijkheid geven over de soort vis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vis was 17 cm en ik viste met maden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is inderdaad een zonnebaars hardstikke badankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank :)