Echte reuzenraderen worden aangedreven via een snaar van staaldraad waarbij het rad zelf aan de buitenkant langs de omtrek kabelvangers heeft en een motor met poelie dit rad aandrijft.
Als je dit converteert naar jouw reuzenrad zou je een groot elastiek of touw als snaar kunnen gebruiken en zo het rad met een elektromotor aandrijven.
Voordeel is de dempende werking van de snaar en de grote overbrengingsverhouding.
Een direct aangedreven systeem met bijvoorbeeld en boormachine geeft een onrealistische draaisnelheid.
Een zwaar rad vergt ook veel startkoppel, een elektrische rem in de boormachine zorgt voor een abrupt stoppen wat de as van het reuzenrad zwaar belast
Toegevoegd na 8 minuten:
Feitelijk is het reuzenrad zelf dus vrijdraaiend, waardoor de as, behalve de trek- en drukkrachten (het dragen van de massa van het rad enz.) geen verdere belasting kent.
Daardoor kan men de constructie lichter houden en drijft men het rad met relatief weinig energie aan, kabelspanners houden de kabel strak om het rad, bij kleine reuzeraderen is de motor zo gemonteerd dat hij kan bewegen en zelf de kabel strak genoeg trekt.
Direct drive wordt bij mijn weten nimmer op reuzenraderen toegepast.