Hoe kun je ribbelsteek en tricotsteek in één naald/naalden breien zonder dat de rechte naald van de tricotsteek ribbelsteek wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Helaas is uit je vraag niet goed op te maken hoe je dit bedoeld, maar ik vermoed dat het gaat om het aanbreien van een boord(rand) bij bijvoorbeeld een vest in ribbelsteek, een zogenaamde dwarsgebreide boord.

Er IS dan geen verschil in de steken op de rechte naald. Zowel in de ribbelsteek als in de tricotsteek, brei je op de goede kant recht. Pas in de teruggaande naald brei je de eerste steken recht voor je overgaat op averecht (tricot), zodat uiteindelijk de eerste steken aan één kant een ribbelpatroon vormen.

Overigens is dit voor lange stukken niet altijd aan te bevelen, omdat tricot hoger uitwerkt dan ribbels, en de boord kan gaan trekken. De steken langs de kant opnemen en een gewone boordsteek aanbreien oogt in de praktijk vaak mooier. Voor kleine stukjes echter is het wel te doen.

Je kunt ook ' smokkelen' door bijvoorbeeld om de tien naalden aan de ' boordkant' een verkorte naald extra in te voegen met een omwoelde steek, maar dan praat je niet meer over een beginners-patroon, terwijl ik de indruk heb dat dit het - vanwege de aangebreide boord- wel is.

Maar wanneer je ribbels en tricot in één werkstuk aan één kant verwerkt, is er voor de rechte naalden geen zichtbaar verschil.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Ribbelsteek" is niet één steek, maar een patroon dat ontstaat oor alle pennen recht te breien, zowel aan de goede als aan de verkeerde kant.
Evenzo is tricot niet één steek, maar het patroon dat ontstaat wanneer je op de goede kant recht, en op de verkeerde kant averecht breit. De steken zelf verschillen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door bij die rechte naald de pen niet in de voorste lus, maar achterlangs in de achterste lus te steken.
Amadea