Als je iemand tegenkomt die radioactief is, word je daar dan ook radioactief van?

Toegevoegd na 4 minuten:
kwam iemand tegen die een dochter heeft die een radioactieve behandeling moest ondergaan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.7K

Antwoorden (5)

Nee. Radioactiviteit is straling van uiteen vallende atomen. Dus je kan wel straling ondervinden van iemand die radioactieve deeltjes op zich heeft. Maar zelf ga je daar niet van 'stralen'

Toegevoegd na 1 minuut:
plaatje van: http://natuurwetenschap.web-log.nl/natuurwetenschap/2005/09/radioactiviteit.html

Toegevoegd na 15 minuten:
Als toevoeging: Je kan als je die persoon treft dus WEL straling ondervinden. Maar zelf ga je geen straling afgeven *Je wordt dus niet zelf radioactief*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja , alleen als het sterke straling is , je hebt 3 soorten straling , straling die niet door een papiertje gaat , die kan je niet oplopen door iemand anders , straling die door karton heen kan (die dikte ongeveer) die kan je aleen oplopen vanaf een afstand rond de 10 a 5 cm , en de laatste die straling kan door dik beton heen , die straling kan je makkelijk oplopen als je bij iemand in de buurt bent met straling , maar je bent altijd veilig in een stralingspak :P

Toegevoegd na 42 seconden:
straling word niet bedoelt die groene gloed , maar de deeltjes die jij op en rond je verspreid*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan er radioactief van worden als het in open delen van je lichaam komt (wondjes enz) het word dan rondgepompt in het bloed , daar word je niet heel er maar wel radioactief van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Radioactief worden is synoniem aan zelf een stralingsbron worden. Zonder deeltjes van een stralingsbron in of op je lichaam te krijgen wordt je zelf geen stralingsbron. Je antwoord klopt dus niet en dat van Jelle klopt wel.
Ja, iemand die een behandeling met radioactief jodium heeft ondergaan, zoals voor het reguleren van de schildklierwerking, mag gedurende zes weken geen kinderen op de schoot nemen. Gedurende die periode kan er immers nog straling in het lichaam worden gevonden. Kinderen zijn ook nog gevoeliger voor straling dan volwassenen.

Elke dosis radioactiviteit, hoe klein ook, houdt een risico in. Er is telkens een kleine verhoging in de kans op kanker. Binnen de artsenwereld wordt dan ook regelmatig aangedrongen op het beperken van het gebruik van radioactiviteit bij behandelingen. Radioactiviteit is in feite een stille maar genadeloze sluipschutter die heel langzaamaan doodt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder is 40+ ze kwam die moeder tegen die ook 40+ is, nu komt mijn moed mij (14)tegen is het gevaarlijk?
Cryofiel
13 jaar geleden
@mariejose, die kinderen mogen niet op schoot omdat die persoon zelf radioactief is, en het vooral voor kinderen gevaarlijk is om radioactief te worden bestraald. De vraag is echter, of die kinderen daar zelf radioactief van zouden worden. Het antwoord op die vraag is een overduidelijk 'nee'.
Hallo Orcam3, je hoeft niet bang te zijn dat je schade op hebt gelopen. Zover ik uit je vraag en reactie begrijp is het volgende aan de hand:
Een meisje is radioactief behandeld. Haar 40+ moeder is met haar in aanraking geweest (en heeft straling op gevangen, kan (een beetje) schadelijk zijn, maar ze wordt zelf niet radioactief). Nu komt deze moeder jou moeder tegen (40+). Jou moeder zal geen straling ontvangen en geen schade krijgen. Nu komt jou moeder jou weer tegen, maar zolang jij niet in direct contact bent geweest met het behandelde meisje hoef je niet bang te zijn voor schade ;)!!

P.s. Als je een radioactieve behandeling ondergaat (ik bedoeld niet bestralen, maar radioactieve stoffen innemen) dan mag je pas uit het ziekenhuis als de straling minder is geworden en niet meer zo gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige stralen maken andere stoffen radioactief, zoals bijvoorbeeld Neutronenstralen.
Dit soort straling wordt in het ziekenhuis echter niet toegepast.
Mensen die met radioactieve stoffen zijn behandeld kunnen deze stoffen uitscheiden en als je DIE stoffen binnenkrijgt, kan een ander daardoor radioactief worden.
Bij sommig longonderzoek wordt radioactief argon gebruikt.
Die adem je uit en als een ander die lucht in zou ademen , dan zou deze ook radioactief worden.
Je wordt echter langere tijd "vastgehouden "zodat het radioactieve Argon je lichaam weer heeft verlaten.
Dat gaat vrij snel want Argon reageert chemisch niet met stoffen in je lichaam.
Zo worden ook injecties met technetium gegeven waar je ongeveer een week radioactief kan zijn/bent.
Ik heb deze onderzoeken zelf doorgemaakt en kon met een Geigerteller meten dat en hoe snel de radioactiviteit af nam.
De doses zijn echter laag , een CT scan geeft je meer straling dan bovenbeschreven onderzoeken.
Bij schildklieronderzoek verlaat het radioactief jodium deels je lichaam door de nieren en plas je het dus uit.
Het is dus wel theoretisch mogelijk radioactief te worden door iemand anders, maar in de praktijk komt dat niet voor.
Dat je een poosje geen contact mag hebben met een patient die een stralingsbron "draagt" heeft te maken met dat straling per definitie vermeden moet worden.
Je kan dus door een radioactieve persoon wel bestraald worden maar je wordt zelf niet radioactief, als je het bovenstaande in acht neemt.
Wel moet je je realiseren dat de straling voor diagnostisch onderzoek zo laag is dat het niet veel kwaad kan voor de persoon zelf, dus nog minder voor de mensen om de stralende medemens heen.
Bij behandeling van maligniteiten als kanker worden wel bronnen met hoge stralingsdoses in het lichaam gebracht.
Dan moet je daar wel uit de buurt blijven.
Mensen die hier meer rondlopen/liggen worden echter
bij anderen uit de buurt gehouden.
In de praktijk hoef je dus NIET bang te zijn dat je radioactief wordt van een ander.