Mag ik vrijen met te lage waarden aan bloedplaatjes?

Kan ik nog seks hebben met Belgische waarde van bloedplaatjes die nu op 12 staan vaginaal?

Vriendin van me heeft aplastische anemie zeer ernstig en stelt zich deze vraag. bloedwaarden verschilt met Nederlandse bloedwaarden daarom Belgische bij vernoemd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Het beste antwoord

Als zelf de ziekte te ervaren en stamceltransplantatie moest ondergaan weet ik dat je best beetje moet oppassen. bloedwaarden van bloedplaatjes die op 12 staan is zeer laag wat tot bloedingen kunnen veroorzaken die bijna of zelfs niet te stoppen zijn. Daarvoor moet je vriendin zeker een transfusie krijgen van bloedplaatjes indien dit zou gebeuren. Uiteraard met aplastische anemie zijn er ook te kort aan witte cellen en rode cellen. Waardoor er nog eens een infectie zou kunnen bij komen. Iemand die aplastiche anemie heeft heeft dus ook een zeer lage immuunsysteem dus oppassen is het beste. Raad haar ook aan dit te bespreken met haar arts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard kan je seks hebben maar als de waarde op 12 staat is dit wel oppassen uiteraard. Want dit is zeer laag en zelfs gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord.

Andere antwoorden (3)

Ik zou het niet doen... Weinig witte bloedcellen dus weinig of bijna geen weerstand. Ik zou een andere manier vinden. Maar inderdaad, vraag het aan een arts (;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij aplastische anemie spelen nog meer lage waarden mee dan alleen die van de bloedplaatjes. Een tekort aan bloedplaatjes leidt tot het sneller ontstaan van bloedingen. Maar er is dan ook sprake van een verlaagd aantal witte bloedcellen wat weer een verhoogd risico op infecties geeft. En er is een verlaagd aantal rode bloedcellen met als gevolg een daling van het hemoglobinegehalte en daardoor bloedarmoede.

Het beste advies wat ik je vriendin dan ook kan geven is dat ze dit het beste kan overleggen met haar arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aplastische anemie is een vorm van anemie (bloedarmoede) die gekenmerkt wordt door een tekort aan alle soorten bloedcellen, zowel aan witte en rode bloedcellen als aan bloedplaatjes.

In het kort:
- Witte bloedcellen zijn betrokken bij de afweer.
tekort geeft problemen met het immuunsysteem, je wordt sneller ziek.

- Rode bloedcellen zijn betrokken bij zuurtstoftransport
tekort geeft problemen met uithouding, je wordt sneller moe.

- Bloedplaatjes hebben te maken met stolling.
tekort geeft problemen met de bloedstolling, wondjes gaan minder snel dicht.

Je vraag is of je seks kan hebben.

In principe wel. Je kunt natuurlijk rustig aan doen en glijmiddel gebruiken. Problemen met bloedplaatjes zorgen er ook voor dat je sneller blauwe plekken krijgt, maar normaal seksueel contact zal er niet voor zorgen dat er ernstige vaginale bloedingen onstaan.

Zorg voor goede hygiëne en plas na de seks zodat bacterieinfecties (blaasontsteking e.d.) geen kans krijgen. Als je vriendin snel moe is zal je hier zeker rekening mee moeten houden.

Omdat je vriendin al contact heeft met een arts, zou ik dit verder vooral met de arts bespreken. Uit je zorgen en vragen vooral bij hem/haar. In een forum als deze kunnen we alleen maar een goed bedoeld advies geven, maar niet meer dan dat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nb. Mocht er ook een kinderwens zijn, dan zou je dit zeker moeten aankaarten bij de behandelend arts. Het ziekte beeld heeft zeker gevolgen voor de ontwikkeling van het kind en de bevalling.