Wat houdt een kopervergiftiging in en hoe kun je er van genezen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.5K

Antwoorden (2)

de ziekte van Wilson, dit is een koperstapelingsziekte welke ontstaat door een erfelijke afwijking van aan het koperuitscheidingsmechanisme in de lever. De diagnose wordt gesteld bij bepaalde oogafwijkingen en een te hoog gehalte aan koper in de lever (door een biopsie). De behandeling bestaat uit bepaalde zinkpreparaten, waardoor de koper versneld wordt uitgescheiden.
In het bloed is een totaal kopergehalte niet goed vast te stellen, omdat het grootste gedeelte dus in de weefsels (mn de lever) zit. Een verhoogde uitscheiding in de urine duidt wel op afwijkingen, maar niet noodzakelijkerwijs op een
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte kopervergiftiging komt zelden voor , maar koperstapeling bestaat M.Wilson.
In eerste instantie kijkt men naar het bloed, de urine en de ogen (deze kan een bruine ring hebben die echter door een oogarts met speciaal licht gediagnosticeerd zijn.
Het gebruik van koperarme producten en het vermijden van koperrijke producten is dan een van de belangrijkste
dingen, veel KOPER zit in
NOTEN CACAO RUNDVLEES AARDAPPELS BROCCOLI enz.
Weinig/geen koper zit in
RIJST schapenvlees bladgroenten enz.
Omdat Wilson in verschillende ernst voorkomt is soms het houden van een zinkrijk/koperarm dieet al een goede aanpak, bij ernstige Wilson ontstaan o.a. neurologische stoornissen en hersenstoornissen.
Bij (het vermoeden van) Wilson is onderzoek zeer gewenst, het kan levensbedreigend zijn.
Sterkte.