Vanuit de site van het RIVM:
Het vaccin tegen pokken kan ook gebruikt worden voor monkeypox. Het pokkenvaccin kan in de eerste dagen na mogelijke besmetting (post-expositie profylaxe) gebruikt worden. Het vaccin kan ook gebruikt worden als bescherming vooraf voor mensen met een grotere besmettingskans. Er is een geregistreerd middel tegen monkeypox voor opgenomen patiënten met ernstige klachten, maar dat is nog niet beschikbaar.
https://www.rivm.nl/monkeypox-apenpokken/vragen-en-antwoorden#vaccinatie

Verderop staat ook nog dit:
Kan ik me laten vaccineren tegen monkeypox?
Nee, je kunt niet zelf de pokkenvaccinatie aanvragen. Alleen mensen die een grote kans hebben om de ziekte te krijgen, krijgen de vaccinatie aangeboden.

Waarom krijgt niet iedereen het pokkenvaccin?
Er is op dit moment geen reden om te verwachten dat monkeypox zich wijd zal verspreiden. Om die reden heeft het grootschalig vaccineren van Nederland geen meerwaarde.

Dus ja, er is een vaccin (het oude pokkenvaccin). Dit kan je alleen niet zomaar ophalen.
een jaar geleden
Iedereen ouder dan 48 jaar is hiervoor al gevaccineerd, hoorde ik iemand zeggen op televisie, eind mei 2022. Dus ja, er is een vaccin tegen. Althans, misschien niet per se bedoeld of ontwikkeld tegen het apenpokkenvirus, maar wel werkend ertegen.
.
Aanvulling: Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksvaccinatieprogramma lees ik zojuist dat tot 1976 in Nederland grootschalig gevaccineerd werd tegen de pokken. Dat zou betekenen dat iedereen ouder dan 46 jaar ertegen is ingeënt (2022 - 1976 = 46 jaar).
Toegevoegd op 29 mei 2022 17:48: tekst
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Als aanvulling, in principe zou het pokkenvaccin er tegen werken, maar we weten niet zeker of het vaccin van toendertijd nog beschermd. Het wordt waarschijnlijk geacht, maar we weten het gewoon niet.
Antoni
een jaar geleden
@Thecis, dank voor de aanvulling!