ik heb een wonde op mijn voet groter dan een stuk van 1 euro en daarrond nog een dikke bruine cirkel en de wond is dik

het doet gene pijn maar wat kan dat zijn en wat eraan
doen heb schrik van dokters

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk in te schatten wat voor wonde je precies hebt en hoe ze dus te behandelen. Daarvoor is meer info nodig (een duidelijke foto van de wonde kan helpen) en eveneens achtergrondinformatie zoals: hoe kwam je aan deze wonde, heb je suikerziekte of een neuropathie, hoe oud ben je, kom je soms in aanraking met exotische ziekten enzoverder. Belangrijker is echter je angst voor artsen te bespreken, want als dat je verhindert om adequate hulp te zoeken, breng je wellicht onnodig je gezondheid in gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter schrik hebben van een onverklaarbare grote wond op je voet dan van dokters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al met al kan je gewoon het beste naar de huisarts....

Antwoorden (6)

schik aan dokters?! bestaan er nog engere mensen dan de tandtarts?! zij zouden bang moeten zijn voor jou! een rare vlek groter dan een euro waar je aan moet zitten. als je een afspraak maakt hoe dat niet meteen te zeggen dat je onder het mes moet. ik het niet goed om over je angst heen te komen?! veel sec6 en doen he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is duidelijk een ontsteking van uw voet, maar hoe dat komt, kan ik u helaas niet zeggen.
Misschien heeft het iets met suiker te maken bv.
Wel wil ik u aanraden om toch naar de arts te gaan, hoe langer u wacht, hoe meer onnodige angst u kweekt.
Kom op en succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het belangrijkste is om het schoon te houden. dit kan gewoon met kraanwater maar als die gaat infecteren ben je erg veel verder van huis. je kan zelf al een hoop doen in de behandeling van je wond.

als het een ondiepe wond is(alleen de bovenste huidlaag beschadigt) dan kan je er een blarenpleister op plakken. kan je gewoon kopen bij de kruitvat of de etos. neem dan niet die van hansaplast maar die van compeed of scholl. compeed en scholl zijn namelijk tweede huidspleisters. hansplast heeft deze niet. neem dan wel de grootste/dikste.

in de ziekenhuizen hebben ze hier speciale verbandpleisters voor (meest voorkomende is DuoDerm© wat Latijns is voor tweede huis) maar dat is ook gewoon een soort blaren pleister.

als het een diepere wond is... ja dan zal je er toch echt aan moeten geloven een naar de dokter moeten. dan heb je namelijk speciale zalven nodig als zilversulfadiazine.

houd er wel rekening mee dat ik geen arts ben en het slimste is om je toch gewoon over je angsten heen te zetten en naar je huisarts te gaan. als de wond er niet snel beter uit gaat zien of het bruine randje zwart word of als er groen/gele pus in komt ga dan echt zo snel mogelijk naar je huisarts. het kan dan namelijk necrotich worden. (afsterven)

ik hoop dat je er wat aan heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook het resultaat zijn van een voetschimmel. Echt even naar laten kijken en laten behandelen. De behandeling zal in dat geval niet vreselijk schokkend zijn, waarschijnlijk een zalf. Toch maar even naar de huisarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van hoe lang je er al last van hebt zou ik toch de gang naar de huisarts 'riskeren.' Je denkt toch niet dat je voet geamputeerd wordt? Gezien wat je beschrijft loop je er al enige tijd mee rond. Klaarblijkelijk is er sprake van een ontsteking ten gevolge van een infectie. Dat kan een bacterie zijn maar gezien die bruine rand ook een schimmel, zoals elders ook al gesuggereerd. Zoiets moet behandeld worden omdat de kans groot is dat het zich alleen maar uitbreidt waardoor je er nog lang mee aan het tobben bent. Behandeling kan met uitwendige middelen, zoals zalf of crème maar ook met een oraal middel. Ga gewoon naar je huisarts en zet je over je ongegronde angst heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk te zeggen wat je eraan kan doen. Eerst moet je wel weten welke aandoening het is. En dat kan enkel een arts vaststellen. Het kan onschuldig zijn en vanzelf weer verdwijnen. Maar het kan ook een infectie zijn en dan verdwijnt het niet vanzelf, dan wordt het enkel erger.
Als je echt zo'n schrik hebt van dokters (je zal je reden wel hebben) dan kan je je voet eens laten zien aan de apotheker. Soms kunnen zij ook al enige raad geven.
Beterschap!