Is de erfelijkheid van diabetes type 2 geslachtsafhankelijk en zo ja in hoeverre speelt dit mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat zou betekenen dat de erfelijkheid op het X chromosoom zit en dat is niet zo want dat zou ook betekenen dat voornamelijk mannen diabetes 2 krijgen en vrouwen vooral drager zijn zoals hemofilie.

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.diabetesfonds.nl/artikel/hoe-erfelijk-diabetes-type-2

Erfelijkheid speelt bij diabetes type 2 een grote rol. Dit gebeurt via een omweg: je erft niet de ziekte zelf, maar de aanleg om het te kunnen krijgen. Als diabetes type 2 in uw familie voorkomt, hebt u een grotere kans om het ook te krijgen.

Of het daadwerkelijk ooit tot diabetes komt, hangt af van bijvoorbeeld levensstijl. Overgewicht en te weinig bewegen vergroten de kans. En omgekeerd, iemand die geen aanleg heeft maar lange tijd ongezond leeft, kan toch diabetes type 2 krijgen. Het goede nieuws is: zelfs als diabetes type 2 in uw de familie zit, kunt u uw kans om diabetes te krijgen met de helft verkleinen door gezond(er) te leven. Ga voor een persoonlijke leefstijladvies naar www.testuwleefstijl.nl of lees verder hoe je diabetes type 2 kunt voorkomen?

Uw kans op diabetes type 2:*
Als uw broer of zus het heeft: 15-20%
Als uw vader of moeder het heeft: 10-20%
Als uw beide ouders het hebben: 20- 40%
Als twee of meer van uw ouders of broers of zussen het hebben: 25-70%
Als uw eeneiige tweelingbroer of -zus het heeft: 70-90%