Bloeddruk is hoger wanneer ik rechtop zit dan wanneer ik lig, hoe kan dat?

Zittend gemiddeld 150-105 en liggend gemiddeld 120-85. Ik zou dus een te hoge bloeddruk hebben wanneer ik zit en niet wanneer ik lig. Weet iemand hoe dit zit en of ik aan de medicijnen moet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
22.1K

Het beste antwoord

Dat je bloeddruk varieert met je houding is heel normaal. Je hart en de druk in je vaten hoeft niet te compenseren voor de zwaartekracht als je ligt, je bent meer ontspannen en verbruikt minder energie. Als je ligt is je bloeddruk eigenlijk altijd lager, al verschilt dit bij de ene persoon wat meer dan bij de ander.

Of je aan de medicijnen moet, dat kan alleen je huisarts je vertellen. Artsen spreken pas van een te hoge bloeddruk wanneer ten minste driemaal een te hoge druk is gemeten op verschillende momenten. Dus eenmalig meten of alleen op één dag verschillende keren meten, zegt te weinig. Daarbij moet bij een matig hoge bloeddruk (zó enorm hoog is 150 niet, als je het tenminste over de bovendruk hebt) de hele medische situatie bekend zijn bij de arts om dit feit op waarde weten te schatten. Soms is het maar een tijdelijk probleem dat vanzelf voorbij gaat (vandaar ook dat minimaal drie metingen met enige tijd daartussen nodig zijn) en soms is medicatie voor de bloeddruk niet nodig omdat er andere oorzaken zijn die behandeld kunnen worden (bijvoorbeeld medicatie die ergens anders voor voorgeschreven wordt, voedingspatroon, stress, te weinig bewegen) en is er geen medicatie nodig. En soms natuurlijk wel, maar dat is - nogmaals - iets voor de huisarts om te beoordelen.