Hoe verhoog je, je weerstand?

Ik eet gezond, beweeg heel veel,ben heel veel buiten in de tuin bezig en toch ben ik nu vanaf december verkouden, af en toe een weekje niet en dan begint het opnieuw, keelpijn, hoesten en een loopneus.
Vooral dat hoesten breekt me op, geen enkele nachtrust meer en soms zelfs slapen in een stoel.
Geprobeerd met hoestdranken en Daro om het hoesten s'nachts tegen te gaan maar helaas dat werkt ook niet.
Ik heb nu 3x antibiotica gehad, alle onderzoeken in het ziekenhuis, longfoto's, bloedonderzoeken enz. Het enige wat er uitkomt is dat het bezinksel te hoog is.
Wie weet raad, die nachten zijn slopend!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Een te hoog bloedbezinksel duidt meestal op een infectie.
Doordat je al zolang verkouden bent zijn waarschijnlijk je neus en keel beschadigt en daardoor dringen bacteriën makkelijker binnen. Je zou `s avonds voor het naar bed gaan met kamille kunen stomen, kamille is nl. ontstekingsremmend en je slijmvliezen slinken door de hete stoom en daardoor kan je gemakkelijker ademen door je neus. Inmiddels ben je chronisch verkouden en zul je aan je weerstend moeten werken. Heel belangrijk is daarbij dat je echt goed rust. Ga eens vaker zitten en sluit je ogen even en ontspan. Neem dan een lekker glas versgeperst sinaasappelsap of muntthee of thee met honing/citroensap. Probeer dagelijks verse groente en fruit te eten (maar niet samen) Neem volkoren/natuurlijke producten dus zilvervliesrijst i.p.v. snelkookrijst e.d. Eet gevarieerd, zodat je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnekrijgt. Drink genoeg water, neem dagelijks zuivel tot je en eet minstens een keer vis in de week. Zoute haring af en toe, is ook erg goed.Aanvullend zou je Echinaforce druppels kunnen nemen, deze versterken je weerstand.
Ook die klein flesjes Yacult helpen bacterïën te bestrijden.
Elke dag in de buitenlucht en bewegen is natuurlijk al heel goed dat je dat doet. Zo belangrijk, want daarbij krijgt je lichaam veel zuurstof binnen waardoor je een betere doorbloeding krijgt en daarmee zorgt voor een goede aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen.
Als dit alles niets mocht helpen en je geeft wel veel sputum op, laat dit dan eens onderzoeken op baccillen, wie weet!

Toegevoegd na 3 minuten:
Weerstend moet natuurlijk weerstand zijn. Oh ja, probeer niet te lang overdags te slapen, want dan slaap je `s nachts nog slechter omdat je dan langzaam van de dag de nacht aan het maken bent.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een uitgebreid antwoord, dankjewel. Overdag slaap ik nooit want ik werk veel, maar die rotnachten pfff.
Vannacht om 2-3- en 4 uur een hoestbui van wel 10 min. dus dan er maar weer uit, water drinken, hoestbonbon of zoute drop. Enchinaforce ben ik net gisteren mee begonnen, een zware in tablet vorm, nu hopen dat het gaat werken. Fruit eet ik veel en volkoren ook maar die zoute haring lijkt me wel wat en is nog super lekker ook.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kritiek op een paar kleine details maar verder een heel adequaat antwoord! +1
amc
13 jaar geleden
Ik woon zelf aan zee en ken dus het effect van haring op met name je keel. Met name door het zout is het zo heerlijk voor je keel.Vette vis is nl. ook gezond vanwege de omega vetzuren, zalm,makreel, haring, allemaal goed en gelukkig ook nog eens lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon tussen bos en heide en geen vis te bekennen hoor, gelukkig 1x per week een goede visboer.
Man en dochter hebben een erfelijk belast te hoog cholesterol dus er komt nog wel eens vis op tafel, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heel erg bedankt.

Andere antwoorden (7)

zeker gezien de antibioticakuren, zou ik probiotica gaan gebruiken.
dat werkt in z'n algemeenheid al weerstandsverhogend, en zeker na een of meerdere kuren.
13 jaar geleden
Zit het niet eerder in de holten? Sinisitus, heb ik ook jaren iedere zomer last van gehad. Daar helpt geen antibiotica tegen, ook geen neusdruppels. Ik weet niet waardoor het over is gegaan. Stomen heb ik wel veel gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat dat het is Ineke want de meeste hinder geven de hoestbuien en dan vooral s'nachts.
Maar een + voor het antwoorden, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoestte me ook kapot, vooral s nachts.
Ik kreeg wel een middeltje om de hoestprikkel te onderdrukken, ach ik kan er even niet opkomen. Het is een simpel slaapmiddeltje, codeine, niet langer dan een weekje te gebruiken, anders krijg je nachtmerries. Dat hielp toch wel, want door goede slaap kan je lichaam zich beter herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Ineke, codeine heb ik ook gehad van de dokter en zolang ik het gebruikte ging het goed maar toen het op was begon de ellende weer. Maar ik kan altijd bij de dok vragen of hij al eens aan Sinistus heeft gedacht, ik kende het niet en moest het googelen.
Probeer dagelijks eens 2 rode wijntjes te drinken . (in gewone omstandigheden niet meer!) Volgens mijn huisarts( en mezelf) is er geen beter (en plezieriger..)medicijn te vinden tegen welke (onschuldige) kwaal dan ook.
Het ontspant, houdt de bloedvaten open..
Niet doen als je medicijnen gebruikt die slecht met alcohol matchen, leverproblemen hebt of (erg) hoge bloeddruk en uiteraard niet als je zwanger bent.
Voor ieder ander is het geweldig gezellig en gezond.
Sinds ik het ontdekt heb (dankzij eigen huisarts) en trouw ' gebruik' , ben ik echt zelden verkouden meer. Niets. Ook geen griepjes , blaasontsteking of grauwsluiers in het hoofd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezond leven en eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien wat vitaminen en vraag eventueel aan je dokter of die je slaappillen kan voorschrijven zodat je toch een paar nachten goed kan doorslapen wie weet helpt het. en gewoon verder gaan zoals je nu doet sporten gezond eten enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds ik een paar gram vitamine C per etmaal gebruik ben ik nooit meer verkouden. Daarvoor enkele malen per jaar waarvan zeker een keer zwaar. Vitamine C werkt als antioxidant, oftewel ontstekingsremmer. In tabletten van een gram gewoon te koop bij de HEMA. Wil je ermee stoppen, bouw dan langzaam af maar dat is dan ook meteen de enige restrictie die ik me kan bedenken. Of je moet heel slecht tegen zuur kunnen.

En nee, je krijgt geen nierstenen van vitamine C en diarree treedt pas bij hoeveelheden van meer dan vijf, zes gram op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weerstand vergroot je door het eten van veel verse groenten o.a. bladgroenten en veel fruit.

Groenten en fruit bevatten namelijk vitamine C en die vormt de afweer tegen allerlei ziektes.

Groet,

Ton