Dat is een plek waar mensen voelen of je koorts hebt. Je hele lichaam voelt dan warmer aan maar daar is het goed voelbaar. Overigens is deze methode niet betrouwbaar. Om echt zeker te weten of iemand koorts heeft en hoeveel moet je het meten.

Toegevoegd na 37 seconden:
Dus niet alleen je voorhoofd wordt warm als je koorts hebt (dus niet altijd als je ziek bent).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er word steeds meer bloed door je adertjes gestuurd en daarom is je voorhoofd warm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hele lichaam wordt warm bij temperatuursverhoging en koorts. O bepaalde plekken, in de mond, op het voorhoofd, in de oren en anaal is de meting redelijk betrouwbaar. Daar is de meetapparatuur op afgestemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar er is geen antwoord op de vraag?
Je lichaam wordt warm omdat je lichaam het virus tegengaat, bestrijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst een mogelijk misverstand uit de wereld helpen, die andere GV'ers al aandragen: het is niet alléén je voorhoofd wat warm wordt als je ziek bent, maar je hele lichaam.
De temperatuur van je hele lichaam, en dus van je bloed, gaat omhoog, en doordat je voorhoofd heel rijk is aan bloedvaten, voelt het warm aan.
Overigens, de voorhoofd (of de hals) is een makkelijke plek om te voelen of je koorts hebt, want het is een stuk huid dat meestal bloot is, en het is ook geen intieme plek of moeilijk toegankelijke plek in je lichaam (denk aan de oksels, liesstreek, enz.) dus is het logisch dat voorhoofd en hals de eerste keuze is.
Maar als je de lichaamstemperatuur fatsoenlijk wil bepalen, dan moet je een andere plek zoeken. De temperatuur van je trommelvlies (met een infrarood thermometer), onder je tong of in de anus is veel betrouwbaarder, ook al zijn er kleine verschillen tussen al die plekken.

En dan de échte reden waarom je lichaam (en dus ook je voorhoofd) warm wordt als je ziek bent: omdat je lichaam zich verdedigt tegen een infectie. Zodra je lichaam detecteert dat er sprake is van een systemische infectie ('systemisch' betekent dat het hele lichaam betrokken is, dus niet alleen een wond in je wijsvinger), treedt een regulerend mechanisme op dat vanuit je hersenen (in de hypothalamus om precies te zijn) wordt aangestuurd, en de temperatuur verhoogt. Met een hogere lichaamstemperatuur is je lichaam en immuunsysteem beter in staat om een infectie te bestrijden, en voor veel micro-organismen is die verhoogde temperatuur zeer ongunstig. Dat is de reden waarom vaak geen goed idee is om koorts meteen te bestrijden: je voelt wellicht iets beter, maar je vertraagt je eigen herstel.
Maar je hebt ook gevallen waar koorts juist niet gunstig, of zelfs levensgevaarlijk kan zijn. Sommige pathogenen produceren stoffen in je lichaam die een ongecontroleerde verhoogde temperatuur veroorzaken, en dat kan ernstig zijn. Als de temperatuur boven de 42°C komt, kan je serieuze problemen en hersenschade verwachten, en dan is het wel zaak om in te grijpen en de temperatuur te verlagen met medicijnen of zelfs met ijs, natte doeken, enz.

En dan heb uiteraard ziektes die géén koorts veroorzaken, en situaties waarop je niet ziek bent en toch gaat je temperatuur omhoog (b.v. tijdens fysieke inspanning), maar als er sprake is van een infectie, dan is dat eerder uitzondering dan regel.