Wat kan een medisch specialist in zien qua ziekteverleden als dit in een ander ziekenhuis is?

Tien jaar terug ben ik overspannen geweest, en daar door had ik lichamelijke klachten. Nu heb ik ook klachten, overigens bekend wat de oorzaak is en niet overspannen. Het staat los van elkaar.

Toch wil ik niet dat de huidig arts weet dat ik overspannen ben geweest.
Kan hij dit wel inzien in een dossier wat bv centraal wordt opgeslagen tussen ziekenhuizen? Of is dit ziekenhuis gebonden en wordt normaliter niet de gegevens opgevraagd van een 'collega ziekenhuis'?

Ziekenhuizen werken overigens niet samen en liggen ook niet bij elkaar in de buurt.

een jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Voor zover ik weet, mogen medische gegevens (op dit moment) niet zonder toestemming van patiënt gedeeld worden.
Er is sprake (geweest) van een elektronisch patiëntendossier, waardoor medici wel (volledige ?) inzage zouden hebben. Dat is volgens mij uiteindelijk geflopt. Ook daarvoor moest de patiënt overigens toestemming geven.
Amadea
een jaar geleden
Het EPD bestaat gewoon en zal heus niet verdwijnen. Alle zorgverleners met een behandelrelatie met een patiënt hebben toegang tot diens elektronische patiëntendossier. Maar zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen er niet bij. Zorgverleners hebben zwijgplicht, dus waarom zou de huidige arts niet mogen weten dat vraagsteller overspannen is geweest?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Amadea.
Het waarom daar hoeft de vragensteller geen enkele verantwoording over af te leggen. Niet aan ons, maar ook niet aan de arts.
Doch ik kan me voorstellen dat de angst is dat de makkelijkste weg gekozen wordt en het een fijn idee is als een arts zelfstandig tot een conclusie komt i.p.v. te denken "dit is eerder gebeurd en zal nu wel weer het geval zijn."
tinus1969
een jaar geleden
In de praktijk zijn dossiers nog steeds lokaal en kan een specialist (meestal!) alleen gegevens uit het eigen ziekenhuis zien.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 dat klopt helemaal er moet door de patient eerst toestemming worden gegeven. Zelfs al je verhuisd van huisarts moet je die geven

Geef als eerste antwoord