Hoe erg te hoog is een gamma-gt waarde van 49?

Augustus vorig jaar paar weken na coronabesmetting bloed laten prikken en daaruit kwam verhoogde gamma-gt waarde. Ik mocht per direct geen pijnstillers (paracetamol en ibuprofen) meer nemen en mocht ook geen alcohol meer drinken, laatste deed ik al niet meer. Pijnstillers gebruikte ik wel regelmatig ivm fybromialgie. Nu kan ik wel oxycodon of ander opiaat krijgen als pijnbestrijding, maar dit weiger ik.
Uitleg heb ik verder niet gekregen, is alleen gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken. In maart moet ik weer bloed laten prikken. En tot die tijd maak ik me heel veel zorgen en blijf ik zitten met de vraag: hoe erg is die waarde van 49 en kan die verhoging ook van corona komen?
Bloedprikken was nav hoge bloeddruk.

een jaar geleden
in: Ziekten
8.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Normaal waarde is tot 45 voor mannen en 35 voor vrouwen.
Verhoogde waarde kan door medicatie gebruik komen. Als er verder geen aanleiding is wil men dit dus over een tijd (na stoppen met medicatie) opnieuw meten.
Rustig afwachten dus en eventueel bij nieuwe klachten contact opnemen.

Antwoorden (1)

Het is niet erg, zoals je arts ook al aangaf. Meestal betekent een GGT-waarde van meer dan 50 niets ernstigs. Pas een waarde hoger dan 100 kan het wijzen op galblaasontsteking, galstenen of leverziekte.

De gamma-GT waarde van 49 is niet per se schadelijk op zichzelf. Gamma-GT is een enzym dat voornamelijk in de lever en in de galblaas wordt geproduceerd. Het wordt gebruikt om te beoordelen hoe goed de lever en de galblaas functioneren. Maar om te beoordelen hoe schadelijk een hoge waarde van gamma-GT is, is het belangrijk om andere laboratoriumuitslagen en eventuele andere symptomen in overweging te nemen.
SimonV
een jaar geleden
Waterjuffer
een jaar geleden
Asat en Alat waren goed, die gamma-gt was het enige in het bloedonderzoek wat verhoogd was.
SimonV
een jaar geleden
De GGT is het belangrijkste enzym dat wordt aangetast bij een ernstige vorm van corona. Het kan dus worden gebruikt als een indicator van de ernst van de ziekte en is ook erg nuttig bij het beoordelen van de herstelfase.
Hopelijk is de waarde in maart dus lager.
Zoals gezegd, is een waarde van 49 niet iets om je direct druk over te maken https://jmscr.igmpublication.org/home/index.php/archive/184-volume-09-issue-01-january-2021/9881-hepatic-impacts-of-covid19-raised-ggt-is-an-indicator-of-severity-of-disease
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8464026/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/325199