Kan je een ziekte krijgen als een muis je bijt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben net gebeten door een muis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
13.3K

Antwoorden (6)

Het klinkt misschien vreemd, maar hondsdolheid kan op de loer
liggen! Raadpleeg een arts...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een ziekte krijgen als je gebeten wordt, door welk beest dan ook. Als mensen je bijten kun je ook ziek worden.

Maar met honden, katten, muisen en andere dieren die buiten komen moet je extreem voorzichtig zijn.

Ga naar een arts en haal iig een tetenus prik. ;)

Sccs en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het je eigen huisdier is wordt je er niet ziek van in de regel. Ik ben wel 1000x gebeten en nooit iets gehad.
Wilde muizen kun je best de dok even bellen en vragen.
Meestal bijt een muis niet door de huid heen en dan is er no problem. Had je wel bloed, dan effe dok bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Of je nou gebeten wordt door je eigen hond of die van de buren: van beide kan je ziektes oppikken. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallow! Ten eerste gaat het niet over honden of katten. Ten tweede, een huisdier van de buren beschouw ik ook niet als wild, ik weet natuurlijk niet waar jij woont maar ik woon in de beschaafde wereld. De muis van de buren zou mij dus ook niet de stuipen op t lijf jagen. En, in aansluiting met het antwoord boven de mijne, dieren die niet buiten komen, en dat is vaak zo met huismuizen of hamsters, brengen in de regel geen ziektes over. Weet waar je over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt letterlijk: 'Als het je eigen huisdier is wordt je er niet ziek van in de regel.' Dit kan niet kloppen omdat welk beest dan ook ziektekiemen bij zich kan hebben. Dat een wild dier een grotere kans van besmetting oplevert, daar valt wel wat voor te zeggen, maar om daarmee direct te concluderen dat je van je eigen dieren niet ziek wordt is daarmee niet uit te sluiten. En dan, om het plaatje compleet te maken: ik woon ook in de beschaafde, geciviliseerde wereld. Long story short: Ik blijf bij mijn min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, letterlijk zeg ik dat het in de regel zo is. En daar blijf ik ook bij. Daarmee zeg ik ook dat het niet uit te sluiten is.... Maar in de régel.... Ik, en met mij vele anderen, zijn al miljoenen keren gebeten door eigrn hamsters of muizen en ik krn niemand dir er ziek van is gewordrn. Zou dit vaker wel zo zijn dan werd het houden van deze huisdieren wel afgeraden of werd er preventief ge-ent. Dat is niet zo.
Ook uit de meeste andere antwoorden, sommigen met bron, blijkt dat je huisdiermuisje nauwelijks gevaar oplevert.
Ook ben ik nog nooit tot bloedens toe, dus door de huid heen gebeten.
Ik denk dat de kans groter is dat er een meteoriet op je hoofd valt dan dat je ziek wordt van je muis.
Maar jij hebt gelijk als je zegt dat uitzonderingen de regel bevestigen. Weet wel, angst is een slechte raadgever...
Nee. Muizen zijn geen belangrijke verspreiders van ziekten. In de informatie over deze ziekten op de website van het Nederlandse RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) wordt de huismuis niet genoemd. Wel noemt het RIVM het Leaky virus bij de huismuis, maar voor de mens is dit virus onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk met proefdier muizen en daar wordt voor aangeraden om preventief een teternusprik te nemen als je nieuw begint te werken met muizen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En natuurlijk is daar nog het hantavirus.