Bestaat er een verband tussen narcolepsie en het Kleine-Levin syndroom?

Ik heb in een tijdschrift laatst een artikel gelezen over het Kleine-Levin syndroom, en wat dat inhield. En er is laatst een documentaire op de TV geweest over narcolepsie. Het valt mij op dat er heel veel van dezelfde symptomen worden genoemd: de slaapaanvallen natuurlijk, maar heel veel patiënten hebben ook last van eetbuien. Daarom vraag ik me af: bestaat er een verband tussen deze twee slaapstoornissen of niet, of is dat niet bekend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Nee.

Het Kleine-Levin syndroom (KLS) is een zeldzame en complexe neurologische aandoening die gekenmerkt wordt door periodes van grote hoeveelheden slaap en veranderd gedrag. De oorzaak ervan is niet bekend. De aandoening treft vooral jongeren. Aan het begin van een episode wordt de patiënt geleidelijk suf en slaapt het grootste deel van de dag en nacht. Hij of zij wordt alleen wakker om te eten of naar het toilet te gaan. Als de patiënt wakker is vertoont deze vaak abnormaal gedrag, vaak kinderlijk en soms alsof hij of zij onder invloed is. Verwarring, desoriëntatie, lethargie (gebrek aan energie) en apathie (emotieloosheid) worden ook vaak waargenomen. De meeste patiënten melden dat alles onscherp lijkt en dat ze overgevoelig zijn voor geluid en licht. In sommige gevallen komt dwangmatige vraatzucht voor. Gevallen van ongeremde hyperseksualiteit tijdens een episode zijn ook bekend.
Tussen de periodes in treden de verschijnselen niet op. De symptomen kunnen dagen, weken of zelfs maanden aanhouden. De patiënten zijn dan niet in staat om naar school te gaan, te werken of voor zichzelf te zorgen. De meesten zijn bedlegerig, moe en communiceren nauwelijks, zelfs als ze wakker zijn. Niet iedereen met KLS vertoont overigens alle symptomen.

Mensen met narcolepsie hebben last van slaperigheid overdag. Doordat hun hersenen bepaalde stofjes (hypocretine/orexine) niet aanmaken hebben ze last van onbedwingbare aanvallen van slaap overdag. Het is een neurologische chronische slaapstoornis. De slaapaanvallen komen dagelijks voor, zelfs als de patiënt voldoende nachtrust heeft gehad.
Amadea