Welke invloed heeft stress op lange termijn?

Ze zeggen altijd van langdurige stress kan je kaal worden, hartritmestoornis krijgen op latere leeftijd net als hoge bloeddruk die daardoor weer andere ziektes met zich meebrengt.

Stel iemand heeft 3 jaar lang op 20e jarige leeftijd stress gehad en daarna helemaal niet meer want veel studenten hebben daar momenteel last van.

Kan dit ook gevolgen hebben op latere leeftijd dus 40-50+ dat je dan sneller ziek wordt?

Of verdwijnt stress compleet wanneer het uit het lichaam is en is er alleen sprake van langdurig als het echt 5-10 jaar duurt en extreem is.

Ik ervaar namelijk zelf al bijna 2.5-3 jaar stress maar ik heb ook genoeg weken/maanden gehad dat het heel licht was en maar een aantal weken ernstig. Misschien ervaar ik het zelf niet als ernstig en heb ik het toch al 3 jaar wel veel last van en is mijn lichaam eraan gewend.

En wat zijn tekenen van langdurige stress?

een jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
tinus1969
een jaar geleden
Stress wordt door artsen ook vaak als een soort stoplap of gelegenheidsredenering gebruikt.
Er is brede consensus dat teveel stres slecht is, maar kan goed omschrijven van veel of teveel is.

Antwoorden (1)

Symptomen van chronische stress zijn slecht slapen, prikkelbaarheid, gespannenheid, de neiging om je terug te trekken, verminderde eetlust of net meer zin in zoet, humeurigheid en vermoeidheid. Ook ben je gevoeliger voor pijn. In die zin maakt stress tal van aandoeningen en kwalen erger, waaronder hoofdpijn en migraine, buikpijn, rugklachten en fibromyalgie, een vorm van reuma. Verder kan stress eerder doorgemaakte psychische problemen opnieuw doen opflakkeren, zoals verslaving, angst en depressie.
fremar
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
De vraag gaat juist niet over chronische stress, maar over stress die je eens gehad hebt.
fremar
een jaar geleden
En wat zijn tekenen van langdurige stress? is de eindvraag