Hoe kan aids zoveel slachtoffers maken terwijl de besmettingkans klein is?

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Hivinfectie/index.jsp

Hierin staan de besmettingskansen vermeld. De kansen bij sex zijn tussen de 0.1 en 3%, en de kans dat een zwangere vrouw met HIV haar ongeboren kind besmet is 13-42%. Dit zijn wel hogere percentages, maar nog steeds minder dan de helft kans. Als ik dan denk aan al die slachtoffers in Afrika bijv., kan ik me bijna niet voorstellen dat de besmettingskansen relatief vrij laag zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Simpel: mensen hebben niet één keer seks in hun leven, maar veel vaker. En over het algemeen niet hun hele leven met één persoon, maar met meerdere.

Stel je voor dat je een relatie krijgt met iemand die zonder het te weten besmet is. Je hebt gemiddeld twee keer in de week seks, laten we het afronden op 100 keer per jaar. Laten we uitgaan van een kans van 1% om besmet te raken per keer dat je seks hebt.

Na een jaar is de kans dat je besmet bent opgelopen tot:
1 - (0.99^100) = 0.634
Ruim 63% dus.

Misschien duurt je relatie met degene die besmet is wel vijf jaar in plaats van één jaar. Dan loopt de kans om besmet te raken nog verder op:
1 - (0.99^500) = 0.993
Tegen die tijd komt je risico op besmetting wel akelig dicht bij de 100%.

De besmettingskansen liggen dus relatief vrij laag, maar omdat die kans optreedt bij een activiteit waar mensen nogal van houden, is de totale besmettingskans tijdens een leven veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt dat stuk niet helemaal goed er uit gelicht.

[De gemiddelde besmettingskans bij een éénmalig onveilig heteroseksueel contact met iemand die geïnfecteerd is, wordt geschat tussen de 0,1 en 3% (passief anaal contact) en is mede afhankelijk van transmissie bevorderende factoren zoals andere (ulcererende) geslachtsziekten en aanwezigheid van slijmvlieslaesies.
Voor orogenitale en oroanale overdracht zonder contact met sperma, menstruatiebloed of vaginaal vocht bestaan slechts casuïstische bewijzen. Het adequate gebruik van condooms voor zowel anaal als vaginaal contact voorkomt overdracht.
Transmissie van hiv wordt vergemakkelijkt door:
- receptief anaal geslachtsverkeer;
- seks tijdens menstruatie;
- aanwezigheid van andere, met name ulceratieve, soa.
• Bloed/bloedproducten/donorzaad/donorweefsel/prikaccidenten ]

Oftewel: Bij normaal sexueel verkeer is de besmettingskans redelijk laag. Echter, op het moment dat er 'bijzondere' omstandigheden zijn, kan het veel makkelijker gaan. Ik denk zeker dat sex tijdens menstruatie frequent voorkomt. En ook SOA's zijn geen uitzondering meer (Zeker bij diegenen die onveilig geslachtsverkeer hebben). Die zaken verhogen de besmettingskans.

Daarnaast zijn er nog steedsmensen die zich niet regelmatig laten testen, en dus lang door kunnen gaan met sexen terwijl ze HIV positief zijn.

In Afrika zijn er daarnaast nog steeds hardnekkige standpunten als ' Sex met een maagd is de therapie tegen aids (met als gevolg verkrachtingen van babies die vervolgens AIDS krijgen vanwege wonden ed)' en 'als je maag goed doucht raak je niet besmet'. Dat helpt natuurlijk ook niet.

Toegevoegd na 19 minuten:
Overigens zijn er ‘slechts’ 1200 infecties per jaar in Nederland. [http://www.soaaids-professionals.nl/epidemiologie/recente_cijfers ] Dat is 0.07% van de bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruik van voorbehoedsmiddelen het condoom is in afrika erg laag. In afrika kost dat erg veel geld. Hierdoor zijn er veel slachtoffers in dat land. In de westerse wereld lopen ook nog steeds domkoppen rond die het gebruik van een condoom verafschuwen.